Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             11. februar 2009

Dok.id       

J. nr.           004-u18-812

  

 

Trafikudvalget har i brev af 9. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 292 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 292:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 7. januar 2009 fra Aalborg Kommune vedr. investeringer i nordjysk infrastruktur, jf. TRU alm. del - bilag 187. "

 

Svar:

 

I henvendelsen fra Aalborg Kommune, Kommunekontaktrådet i Nordjylland og Region Nordjylland fremhæves det, at erhvervslivet i Vendsyssel, Han Herred og Thy – herunder havnene – er afhængig af en robust infrastruktur som bindeled til resten af Danmark.

 

Det anføres, at den manglende afklaring af en langsigtet løsning for vej- og togtrafikken over Limfjorden er en nøgleproblemstilling for den erhvervsmæssige udvikling i regionen. Herunder nævnes bl.a. de nordjyske havnes konkurrenceevne inden for godstransport, tiltrækning og fastholdelse af erhvervsvirksomheder i Vendsyssel og arbejdskraftens mobilitet.

 

Derfor foreslås det i henvendelsen, at der her og nu afsættes ressourcer til færdiggørelse af VVM-undersøgelsen for en 3. Limfjordsforbindelse, og at der på lang sigt træffes beslutning om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse vest om Aalborg.

 

Aalborg Kommune, Kommunekontaktrådet i Nordjylland og Region Nordjylland peger ligeledes på behovet for en udbygning af rute 11 mod Aalborg og rute 26/34 mod Herning og rute 26 mod Århus for at sikre gode udviklingsmuligheder for Hanstholm Havn og erhvervslivet i Thy.

 

Regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance har den 29. januar 2009 indgået en aftale om dels de overordnede rammer og principper for udviklingen af en grøn transportpolitik i de kommende år, dels en række konkrete initiativer på transportområdet..

 

Med aftalen er det besluttet at anlægge et 3. spor i nordgående retning på Jyske Motorvej mellem Nørresundby og Bouet umiddelbart nord for Limfjordstunnellen.

 

Herudover er der afsat midler til afslutning af VVM-undersøgelsen for en 3. limfjordsforbindelse, et forsøg med intelligent styring af trafikken på tværs af Limfjorden, samt afsat 10 mio. kr. til en forundersøgelse vedrørende yderligere opgraderinger af Rute 34 på strækningen mellem Herning og Skive samt rute 26 mellem Skive og Hanstholm, bl.a. for at styrke adgangen til Hanstholm Havn.

 

 

Med venlig hilsen

 

Lars Barfoed