Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             3. februar 2009

Dok.id       

J. nr.           004-822

  

 

Trafikudvalget har i brev af 8. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 290 (TRU alm. del – spørgsmål stillet af ikkemedlem af udvalget (MFU), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Orla Hav (S).

 

Spørgsmål nr. 290:

 

"Af dagspressen er det fremgået, at Posthuset i Nørresundby påtænkes lukket og reduceret til et postudleveringssted i en lokal butik. På den baggrund anmodes ministeren om at redegøre for grundlaget for en sådan beslutning, der i høj grad reducerer den offentlige service i et byområde med et befolkningstal på ca. 35 000, hvoraf mange er ældre mennesker, der oftere anvender posthuset end yngre, som anvender den digitale verdens muligheder."

Svar:

 

Jeg kan oplyse, at Post Danmark for at sikre rentabilitet i driften løbende foretager tilpasninger af postbetjeningsnettet inden for rammerne af den gældende lovgivning og de gældende koncessionsforpligtelser.

Antallet af ekspeditioner på landets posthuse har gennem en årrække været for nedadgående. Det er først og fremmest den teknologiske udvikling, der er årsag til dette. Brugen af e-mail, netbanking og elektroniske betalingsformer har afløst mange af tidligere tiders posthusbesøg.

Det har betydet, at det ikke længere vil være rentabelt for Post Danmark selv at drive det samme antal postbetjeningssteder. I stedet indgår selskabet aftaler med lokale handlende om driften af et postbetjeningssted inden for de fysiske rammer af den lokale butik. Dermed sikres mulighed for fortsat at yde lokalsamfundet en grundlæggende postservice på niveau med den, som Post Danmarks egendrevne postbetjeningssteder yder.

I Bekendtgørelse om koncession for Post Danmark A/S stilles en række mindstekrav til nettet af postbetjeningssteder. Et af kravene er, at der i hver kommune – med udgangspunkt i kommunestrukturen pr. 31. december 2003 – skal være mindst ét postbetjeningssted, der kan udføre alle postforretninger samt ind- og udbetalinger, i det omfang koncessionshaveren har en aftale med et pengeinstitut om at udføre denne ydelse (fuld service).

Det er ikke et krav i koncessionen, at Post Danmark selv skal drive postbetjeningsstederne.

På baggrund af en udtalelse fra Færdselsstyrelsen, der fører tilsyn med postområdet, og som har indhentet oplysninger fra Post Danmark, kan jeg oplyse følgende om baggrunden for Post Danmarks planer om at omdanne posthuset i Nørresundby fra at være et postbetjeningssted i egen drift hos Post Danmark til at være et postbetjeningssted i fremmed drift hos en lokal handlende:

Post Danmark oplyser, at posthuset på Torvet i Nørresundby gennem flere år har konstateret et fald i antallet af kunder. Det betyder, at posthuset nu i gennemsnit har ca. 300 ekspeditioner pr. dag (inkl. betaling af indbetalingskort samt ind- og udlevering af pakker), og antallet ventes at falde også i de kommende år. På baggrund af udviklingen i antallet af kunder har Post Danmark truffet beslutning om, at postbetjeningsfunktionen (udførelse af alle postforretninger samt ind- og udbetalinger) skal flyttes til et postbetjeningssted hos en lokal handlende.

Der er ikke er sat tidspunkt for den påtænkte ændring, da Post Danmark endnu ikke har indgået aftale med en lokal handlende.

Post Danmark har orienteret borgmesteren i Aalborg kommune, der har accepteret beslutningen. Endvidere er offentligheden orienteret via en pressemeddelelse, der har været bragt i de lokale og regionale medier uden, at det ifølge Post Danmarks oplysninger har affødt reaktioner fra de berørte lokale handlende og foreninger.

Til orientering oplyser Post Danmark, at der i en anden del af Nørresundby på Nørre Uttrup Torv tidligere er indrettet postbetjeningssted hos en lokal handlende, fordi der i denne del af byen har været den samme udvikling i brugen af posthuset. Efter omdannelsen af postbetjeningsstedet på Torvet vil Nørresundby dermed fortsat have to postbetjeningssteder, der udfører alle postforretninger samt ind- og udbetalinger.

Afslutningsvis oplyser Post Danmark, at en stor kundegruppe oplever omdannelser af postbetjeningssteder som en fordel. Mange kunder kommer alene på posthuset for at hente pakker, som postbudet ikke har kunnet aflevere på modtageradressen. På postbetjeningssteder hos lokale handlende vil det således typisk være muligt at hente pakker i hele butikkens åbningstid. I Nørresundby har Post Danmark yderligere udvidet servicen overfor disse kunder ved at opstille en ”Døgnposten” pakkeautomat ved Lindholm station, hvor pakker han afhentes døgnet rundt.

Med venlig hilsen

 

Lars Barfoed