|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            10. november 2008 Dok.id       J. nr.          409-5  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 17. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 27 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 27:
â€Ministeren bedes oplyse, hvor langt fremskredet arbejdet med udarbejdelse af en VVM-undersøgelse for en ny fjordforbindelse ved Frederikssund er. Herunder ønskes det oplyst, hvornÃ¥r der forventes foretaget boreprøver for at undersøge muligheden for og omkostningerne ved en tunnel, samt om VVM-undersøgelsen fortsat forventes afsluttet med udgangen af 2009.â€
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har udarbejdet nedenstående redegørelse, som jeg kan henholde mig til.
Der er i sommeren 2008 gennemført en udvælgelsesÂproces med henblik pÃ¥ at reducere antallet af forslag til linjeføring for fjordforbindelsen ved Frederikssund fra de oprindeligt skitserede 10 løsningsforslag ved den nuværende bro og ca. 40 løsningsforslag igennem og omkring Tørslev Hage.
På baggrund af de gennemførte vurderinger er der udvalgt 4 forslag til bro eller tunnel ved den eksisterende bro og ca. 10 forslag til bro eller tunnel ved Tørslev Hage til videre bearbejdning og vurdering. Sideløbende hermed skitseres en udbygning af J. F. Willumsens Vej igennem Frederikssund by til 3 eller 4 spor som løsningsmodel.
En yderligere reduktion af antallet af løsninger for såvel en nordlig som en sydlig vejforbindelse påregnes foretaget primo 2009, når forslagene er bearbejdet og vurderet på mere detaljeret vis.
I foråret 2008 har Vejdirektoratet igangsat miljøundersøgelser med kortlægning af flora- og faunaforhold, arkæologi og fredninger m.m. til lands og til vands i de aktuelle undersøgelsesområder. Der er endvidere gennemført en landskabsanalyse og etableret en trafikmodel og en hydraulisk model for at kunne vurdere konsekvenserne af de skitserede forslag.
Der foretages desuden analyser af de geotekniske undersøgelser (boringer) med henblik på at vurdere behovet for supplerende geotekniske undersøgelser af de udvalgte linjeføringer. Eventuelle supplerende geotekniske undersøgelser gennemføres primo 2009.
Vejdirektoratet forventer at kunne fremlægge en VVM-redegørelse til en offentlig høring sidst i 2009.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed