Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
639353_0001.png
639353_0002.png
639353_0003.png
639353_0004.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
2. februar 2009778024
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 18/12 2008 stillet mig følgende spørgsmål 264(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Poul Andersen (S).

Spørgsmål nr. 264:

Ministeren bedes, som uddybning af besvarelsen af TRU alm. del - spm. 157,oplyse:---Hvem var EU direktivet sendt i høring til hos?Hvilke høringsparter frarådede implementeringen?På hvilken baggrund frarådede Færdselsstyrelsen ministeren atimplementere EU-direktivet?-Hvem er høringsberettiget (navne) og vil få tilsendt forespørgelsen omindførelse af EU-direktivet i denne høringsrunde?-Hvornår iværksættes høringen og hvornår kan det forvendtes, atministeren vil forelægge en indstilling?-Færdselsstyrelsens og ministerens indstillinger bedes oversendt tiludvalget, når de foreligger.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der administrerer de tekni-ske krav om køretøjer i Danmark. Færdselsstyrelsen har svaret følgende:”Bemyndigelsen til at fastsætte de tekniske regler om køretøjer er, jf. Færdsels-lovens § 134 a og Transportministeriets bekendtgørelse af 19. december 2006,uddelegeret til Færdselsstyrelsen. Det er således ikke transportministeren, derdirekte fastsætter de tekniske regler for køretøjer.Direktiv 94/20/EF om tilkoblingsanordninger er et optionelt direktiv. Det be-tyder, at medlemsstaterne ikke pålægges at indføre krav om, at – i dette tilfæl-
de – tilkoblingsanordninger skal være e-godkendte. Men det medfører dog, atmedlemsstaterne ikke må nægte godkendelse af køretøjer på grund af tilkob-lingsanordningen, når tilkoblingsanordningen er e-godkendt.Den danske implementering i 1994 skete med henvisning til § 44, stk. 1, i be-kendtgørelse nr. 154 om køretøjers indretning og udstyr m.v., der lyder: ”Etkø-retøj og udstyr til køretøjer kan ikke nægtes godkendt under henvisning til, atdet ikke opfylder danske bestemmelser om køretøjers indretning og udstyr,såfremt køretøjet, henholdsvis udstyret er godkendt i henhold til et EF-direktiv med modsvarende bestemmelser.”I 1999 påtænkte Færdselsstyrelsen imidlertid at skærpe de nationale krav såle-des, at tilkoblingsanordninger fremover skulle være e-godkendte. Et forslagherom blev sendt i høring. Der var i den forbindelse bl.a. en række indvendin-ger relateret til, at det ville blive dyrt for danske virksomheder. Færdselsstyrel-sen valgte derfor at undlade at indføre krav om e-godkendelse af tilkoblingsan-ordningerne.Hvem var EU-direktivet sendt i høring til?Forslaget om at indføre krav om e-godkendelse af tilkoblingsanordninger blevsendt i høring til:AUTIG, Brancheforeningen af leverandører af aksler og bremsekomponenter iDanmark, Campingbranchen, Centralforeningen af Autoreparatører i Dan-mark, Danmarks Automobilforhandler Forening, Dansk Industri, Dansk Ma-skinhandlerforening, Dansk Teknologisk Institut, Tåstrup, Dansk Transport ogLogistik, Danske Busvognmænd, De Danske Bilimportører, Forenede DanskeMotorejere, Foreningen af Anhængertræk-producenter i Danmark, Foreningenaf Danske Vognfabrikker, Foreningen af Vognimportører i Danmark, Land-brugsmaskinbranchens Fællesråd, Rådet for Større Færdselssikkerhed, Rådetfor Trafiksikkerhedsforskning, Sammenslutningen af Karosseribyggere og Au-tooprettere i Danmark, Specialarbejderforbundet i Danmark og Statens Bilin-spektion, Hovedkontoret.Der indkom dertil uopfordret et høringssvar fra fimaet Søger & Søn ApS, derseriefremstiller ladopbygninger og monterer tilkoblingsanordninger.
Side 2/2
Hvilke høringsparter frarådede implementeringen?Følgende høringsparter havde indvendinger mod at indføre krav om e-godkendelse af tilkoblingsanordninger:
-
AUTIG repræsenterede bl.a. de danske producenter, Brink og BrenderupAnhængertræk. AUTIG videresendte disse producenters svar, hvor de ud-trykte bekymring for omkostningerne ved at skulle e-godkende tilkoblings-anordninger til biler af eksisterende typer. De ønskede grundlæggende di-spensation til montering af ikke-e-godkendte tilkoblingsanordninger pådisse biltyper, indtil de udgik af produktion.
Side 3/3
-
Foreningen af Danske Vognfabrikker fandt, at afprøvning af tilkoblingsan-ordninger ville give danske producenter store problemer på grund af pro-duktion i enkeltstyk med kundetilpasset mål og udførelser. Resultatet villeblive, at man måtte indkøbe trækstænger m.v. fra store producenter, udenmulighed for individuelle løsninger.
-
Statens Bilinspektion påpegede et kontrolproblem, idet det kan være umu-ligt at konstatere, om en trækbjælke på en lastbil er originalmonteret frabilfabrikken (sådanne er nemlig i direktivet undtaget fra krav om e-godkendelse), eller om det er en ”ulovlig” (ikke-e-godkendt) trækbjælke,som et firma har eftermonteret.
-
Søger & Søn ApS påpegede, at krav om e-godkendelse ville medføre en me-get stor ekstraudgift for køretøjer med specialopbygning, som de lavermange af.
-
Færdselsstyrelsen har selv været opmærksom på, at et krav ville medføre, atalle de parallelimporterede amerikanske biler ikke ville kunne få monterettilkoblingsanordning, da der ikke bliver e-godkendt tilkoblingsanordningertil biler, der ikke er tiltænkt det europæiske marked.
På hvilken baggrund frarådede Færdselsstyrelsen ministeren atimplementere EU-direktivet?Vedrørende implementering og transportministerens rolle heri henvises til ind-ledningen.På grund af de ovenfor nævnte indvendinger valgte Færdselsstyrelsen at undla-de at indføre krav om e-godkendelse af tilkoblingsanordninger. En del af de tid-ligere indvendinger er imidlertid nu ikke længere aktuelle, og Færdselsstyrelsenhar da også i forbindelse med indførelse af de nye modulvogntog givet tilsagnom, at der vil blive udsendt en fornyet høring om et forslag om at indføre kravom, at tilkoblingsanordninger på nye køretøjer fremover skal være e-godkendte.
Hvem er høringsberettiget (navne) og vil få tilsendt forespørgelsen omindførelse af EU-direktivet i denne høringsrunde?Det vil være de samme organisationer, som nævnt ovenfor, der vil blive hørt. Inogle tilfælde vil der være sket ændringer, som vil medføre, at nye organisatio-ner vil blive hørt. F.eks. er udførelsen af syn blevet privatiseret, og derfor vil derbl.a. være nogle nye organisationer for de nye, private synsvirksomheder, somvil blive hørt.Hvornår iværksættes høringen og hvornår kan det forventes, at ministeren vilforelægge en indstilling?Høringen forventes iværksat i februar, hvorefter Færdselsstyrelsen vil træffebeslutning om eventuelt nye regler.Færdselsstyrelsens og ministerens indstillinger bedes oversendt til udvalget,når de foreligger.Som det fremgår af ovenstående, vil der efter almindelig praksis ikke blive ud-arbejdet indstillinger, men Færdselsstyrelsen vil direkte udstede de eventueltnye regler.Der skal afslutningsvis igen fremhæves, at Færdselsstyrelsen ikke har kendskabtil, at revnede eller bøjede trækstænger har været årsag til færdselsuheld.”Jeg kan henholde mig til Færdselsstyrelsen udtalelse, og jeg vil orientere udval-get om Færdselsstyrelsens konklusion.
Side 4/4
Med venlig hilsen
Lars Barfoed