Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
637631_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
27. januar 2009777595004-U18-804
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 18. december 2008 stillet mig følgende spørgsmål263 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).

Spørgsmål nr. 263:

"Hvad skyldes nedgangen i betjeningen på kystbanen fra den 11. januar 2009,hvor antallet af morgenmyldretidstog mellem Snekkersten og København redu-ceres fra 6 til 3, en reduktion på 50 pct., og hvor antallet af eftermiddagsmyldretidstog fra København til Snekkersten reduceres fra 9 til 3, en reduktionpå 67 pct., ikke mindst set i lyset af, at DSB reklamerer for en bedre en betje-ning af netop Kystbanen?"

Svar:

Der blev i forbindelse med forberedelsen af udbuddet af Kystbanen og Øre-sundstrafikken lagt vægt på, at den udbudte trafik kunne isoleres mest muligt,således der kun skulle køre en operatør på strækningen.Der var i forbindelse med forberedelsen af udbuddet ligeledes en politisk drøf-telse vedr. køreplanen. I den forbindelse var der tre væsentlige forhold somblev taget i betragtning: passagerernes samlede tidsforbrug, rejsetid mod Kø-benhavn og regularitet. Det var med udgangspunkt i ovennævnte hensyn, at kø-replanen for Kystbanen blev udarbejdet, og godkendt af forligspartierne bagudbuddet af Kystbanen og Øresundstrafikken. Det resulterede i den konkretekøreplan i, at visse tog springer nogle passagermæssigt mindre stationer over,hvilket så resulterer i en kortere rejsetid mellem Helsingør og København forde pågældende tog.Det er således korrekt, at antallet af standsninger i Snekkersten blev reduceret.Dette betyder imidlertid ikke automatisk, at der er tale om en generel forringel-se af betjeningen af Kystbanen som helhed jf. ovenstående.Med venlig hilsen
Lars Barfoed