TRU 253-255 og 257 Bilag 1
Operatør og strækning |
Type tog |
Adgangsforhold for personer i kørestol |
% af afgange med adgang for kørestolsbrugere |
Forventet tidspunkt for indsætning af nyt/andet materiel |
Nordjyske jernbaner A/S Skagensbanen |
Siemens-Desiro |
Lavgulv i
alle tog. |
100 % |
Ingen planer - nuværende materiel anskaffet 2004-2007 |
Hirtshalsbanen |
Siemens-Desiro |
Lavgulv i
alle tog. |
100 % |
Ingen planer - nuværende materiel anskaffet 2004-2007 |
Midtjyske Jernbaner Lemvigbanen |
Y-tog |
Transportabel rampe, som lægges ud af togpersonalet. Personer som ønsker hjælp til kørestol, skal rekvirere den senest 24 timer før afgang, hjælp til handicaptransport kan kun forventes lejlighedsvist og kan ikke forventes i myldretiden (ma-fr). |
67 % (100 % udenfor myldretid) |
Ikke afklaret |
Odderbanen |
Y-tog |
Transportabel rampe, som lægges ud af togpersonalet. Personer som ønsker hjælp til kørestol, skal rekvirere den senest 24 timer før afgang, hjælp til handicaptransport kan kun forventes lejlighedsvist og kan ikke forventes i myldretiden (ma-fr). |
70 % (100 % udenfor myldretid) |
Ikke afklaret |
Lokalbanen A/S Frederiksværk-banen (Hillerød-Frederiksværk-Hundested) |
Coradia Lint 41 |
Lavgulv i
alle tog. |
100 % |
Ingen planer - nuværende materiel anskaffet 2006-2007 |
Gribskovbanen (Hillerød-Gilleleje/Tisvilde-leje) |
Coradia Lint 41 |
Lavgulv i
alle tog. |
100 % |
Ingen planer
- nuværende materiel anskaffet 2006-2007 |
Hornbækbanen (Helsingør-Hornbæk-Gilleleje) |
Coradia Lint 41 |
Lavgulv i
alle tog. |
100 % |
Ingen planer - nuværende materiel anskaffet 2006-2007 |
Lille Nord (Hillerød-Helsingør) |
Coradia Lint 41 |
Lavgulv i
alle tog. |
100 % |
Ingen planer - nuværende materiel anskaffet 2006-2007 |
Nærumbanen (Nærum-Jægersborg) |
Regio-Sprinter |
Lavgulv i
alle tog. |
100 % |
Ingen planer - nuværende materiel anskaffet 1999 |
Regionstog A/S Lollandsbanen (Nakskov-Nykøbing F) |
IC2 |
Lavgulv i
alle tog. |
100 % |
|
Østbanen (Køge-Faxe Ladeplads/Rødvig) |
Y-tog |
Transportabel rampe, som lægges ud af togpersonalet. Personer som ønsker hjælp til kørestol, skal rekvirere den senest 24 timer før afgang. |
100 % såfremt der rekvireres hjælp. |
Der leveres Alstom Lint 41 sommer 2009. |
Tølløsebanen (Tølløse-Slagelse) |
IC2 og Lint 41 |
Lavgulv i
alle tog. |
100 % |
|
Odsherredsbanen (Holbæk-Nykøbing Sj) |
IC2 og Lint 41 |
Lavgulv i
alle tog. |
100 % |
|
Arriva Tog A/S Vestbanen (Varde-Nørre Nebel) |
Y-tog |
Transportabel rampe, som lægges ud af togpersonalet. |
100 % |
Der forventes indsat nye tog ved årskiftet 2010/2011 |
Strækninger i Midt- og Vestjylland (Struer-Thisted, Århus-Struer, Århus-Skjern, Skjern-Struer, Esbjerg-Skjern, Tønder-Esbjerg) |
Lint-41 og MR |
Lint 41:
Lavgulv, desuden ramper |
Lint 41 kører ca. 80% af tog i hverdage og 100% af tog i weekender. |
Evt. udskiftning af MR afhænger af igangværende udbud. |
DSB Nordvestbanen (Roskilde-Holbæk-Kalundborg) |
Primært Dobbeltdækker-tog og Bn materiel (de blå vogne) |
Dobbeltdækkertog:
Rampe som betjenes af togpersonalet og ikke skal forudbestilles, kræver
perronhøjde på minimum 35 cm. |
Dobbeltdækkertog betjener 52 % af afgangene. |
Der er bestilt 45 nye dobbeltdækkervogne som forventes leveret inden udgangen af 2009. |
Sydbanen (Ringsted- |
Primært Dobbeltdækker-tog og Bn materiel (de blå vogne) |
Dobbeltdækkertog:
Rampe som betjenes af togpersonalet og ikke skal forudbestilles, kræver
perronhøjde på minimum 35 cm. |
Dobbeltdækkertog betjener 27 % af afgangene. |
Der er bestilt 45 nye dobbeltdækkervogne som forventes leveret inden udgangen af 2009. |
Lille Syd (Roskilde-Køge-Næstved) |
MR |
Der anvendes perronlifte – ikke alle stationer er forsynet med perronlift. Assistance skal forudbestilles 48 timer før afrejse |
100 % på stationerne Roskilde, Køge og Næstved. |
|
Odense-Svendborg (Odense-Svendborg) |
Siemens-Desiro |
Lavgulv i
alle tog. |
100 % |
Der er bestilt IC2 tog |
Grenåbanen (Århus-Grenå) |
MR |
Der anvendes perronlifte – ikke alle stationer er forsynet med perronlift. Assistance skal forudbestilles 48 timer før afrejse |
100 % på stationerne Århus og Grenå. |
Desio-togsæt fra Svendborgbanen overføres ved leverance af IC2 tog |
DSBFirst Kystbanen (Helsingør-København) |
Øresundstog og IR4 |
IR4: Der
anvendes perronlift som skal rekvireres 48 timer før afrejse |
100 % i øresundstog. |
|
Kilde: Trafikstyrelsen på baggrund af oplysninger fra Nordjyske Jernbaner A/S, Midtjyske Jernbaner, Lokalbanen A/S, Regionstog A/S, Sydtrafik, Arriva Tog A/S og DSB.