TRU 253-255 og 257 Bilag 1

 

Operatør og strækning

Type tog

Adgangsforhold for personer i kørestol

% af afgange med adgang for kørestolsbrugere

Forventet tidspunkt for indsætning af nyt/andet materiel

Nordjyske jernbaner A/S

Skagensbanen
(Skagen-Frederikshavn)

Siemens-Desiro

Lavgulv i alle tog.
Direkte adgang hvor perron er i niveau, og der ikke er for stort mellemrum mellem tog og perronkant. Ellers via rampe som betjenes af lokomotivfører og kan benyttes på alle afgange uden forudgående bestilling.

100 %

Ingen planer - nuværende materiel anskaffet 2004-2007

Hirtshalsbanen
(Hjørring-Hirtshals)

Siemens-Desiro

Lavgulv i alle tog.
Direkte adgang hvor perron er i niveau, og der ikke er for stort mellemrum mellem tog og perronkant. Ellers via rampe som betjenes af lokomotivfører og kan benyttes på alle afgange uden forudgående bestilling.

100 %

Ingen planer - nuværende materiel anskaffet 2004-2007

Midtjyske Jernbaner

Lemvigbanen
(Vemb-Lemvig-Thyborøn)

Y-tog

Transportabel rampe, som lægges ud af togpersonalet. Personer som ønsker hjælp til kørestol, skal rekvirere den senest 24 timer før afgang, hjælp til handicaptransport kan kun forventes lejlighedsvist og kan ikke forventes i myldretiden (ma-fr).

67 %

(100 % udenfor myldretid)

Ikke afklaret

Odderbanen
(Odder-Ã…rhus)

Y-tog

Transportabel rampe, som lægges ud af togpersonalet. Personer som ønsker hjælp til kørestol, skal rekvirere den senest 24 timer før afgang, hjælp til handicaptransport kan kun forventes lejlighedsvist og kan ikke forventes i myldretiden (ma-fr).

70 %

(100 % udenfor myldretid)

Ikke afklaret

Lokalbanen A/S

Frederiksværk-banen

(Hillerød-Frederiksværk-Hundested)

Coradia Lint 41

Lavgulv i alle tog.
Direkte adgang hvor perron er i niveau, og der ikke er for stort mellemrum mellem tog og perronkant. Ellers via rampe som betjenes af lokomotivfører og kan benyttes på alle afgange uden forudgående bestilling.

100 %

Ingen planer - nuværende materiel anskaffet 2006-2007

Gribskovbanen

(Hillerød-Gilleleje/Tisvilde-leje)

Coradia Lint 41

Lavgulv i alle tog.
Direkte adgang hvor perron er i niveau, og der ikke er for stort mellemrum mellem tog og perronkant. Ellers via rampe som betjenes af lokomotivfører og kan benyttes på alle afgange uden forudgående bestilling.

100 %

Ingen planer - nuværende materiel anskaffet 2006-2007

Hornbækbanen

(Helsingør-Hornbæk-Gilleleje)

Coradia Lint 41

Lavgulv i alle tog.
Direkte adgang hvor perron er i niveau, og der ikke er for stort mellemrum mellem tog og perronkant. Ellers via rampe som betjenes af lokomotivfører og kan benyttes på alle afgange uden forudgående bestilling.

100 %

Ingen planer - nuværende materiel anskaffet 2006-2007

Lille Nord

(Hillerød-Helsingør)

Coradia Lint 41

Lavgulv i alle tog.
Direkte adgang hvor perron er i niveau, og der ikke er for stort mellemrum mellem tog og perronkant. Ellers via rampe som betjenes af lokomotivfører og kan benyttes på alle afgange uden forudgående bestilling.

100 %

Ingen planer - nuværende materiel anskaffet 2006-2007

Nærumbanen

(Nærum-Jægersborg)

Regio-Sprinter

Lavgulv i alle tog.
Direkte adgang hvor perron er i niveau, og der ikke er for stort mellemrum mellem tog og perronkant. Ellers via rampe som betjenes af lokomotivfører og kan benyttes på alle afgange uden forudgående bestilling.

100 %

Ingen planer - nuværende materiel anskaffet 1999

Regionstog A/S

Lollandsbanen

(Nakskov-Nykøbing F)

IC2

Lavgulv i alle tog.
Direkte adgang hvor perron er i niveau, og der ikke er for stort mellemrum mellem tog og perronkant. Ellers via rampe som betjenes af lokomotivfører og kan benyttes på alle afgange uden forudgående bestilling.

100 %

 

Østbanen

(Køge-Faxe Ladeplads/Rødvig)

Y-tog

Transportabel rampe, som lægges ud af togpersonalet. Personer som ønsker hjælp til kørestol, skal rekvirere den senest 24 timer før afgang.

100 % såfremt der rekvireres hjælp.

Der leveres Alstom Lint 41 sommer 2009.

Tølløsebanen

(Tølløse-Slagelse)

IC2 og Lint 41

Lavgulv i alle tog.
Direkte adgang hvor perron er i niveau, og der ikke er for stort mellemrum mellem tog og perronkant. Ellers via rampe som betjenes af lokomotivfører og kan benyttes på alle afgange uden forudgående bestilling.

100 %

 


Odsherredsbanen

(Holbæk-Nykøbing Sj)

IC2 og Lint 41

Lavgulv i alle tog.
Direkte adgang hvor perron er i niveau, og der ikke er for stort mellemrum mellem tog og perronkant. Ellers via rampe som betjenes af lokomotivfører og kan benyttes på alle afgange uden forudgående bestilling.

100 %

 

Arriva Tog A/S

Vestbanen

(Varde-Nørre Nebel)

Y-tog

Transportabel rampe, som lægges ud af togpersonalet.

100 %

Der forventes indsat nye tog ved årskiftet 2010/2011

Strækninger i Midt- og Vestjylland

(Struer-Thisted, Århus-Struer, Århus-Skjern, Skjern-Struer, Esbjerg-Skjern, Tønder-Esbjerg)

Lint-41 og MR

Lint 41: Lavgulv, desuden ramper
MR/MRD: Handicaplift
Handicapassistance skal forudbestilles 48 timer før afrejse og kan udføres i tidsrummet 6-24 på stationerne Ribe, Ringkøbing, Silkeborg, Skive, Skjern, Thisted, Varde og Viborg, samt på Tønder i tidsrummet 8-15.

Lint 41 kører ca. 80% af tog i hverdage og 100% af tog i weekender.

Evt. udskiftning af MR afhænger af igangværende udbud.

DSB

Nordvestbanen

(Roskilde-Holbæk-Kalundborg)

Primært Dobbeltdækker-tog og Bn materiel (de blå vogne)

Dobbeltdækkertog: Rampe som betjenes af togpersonalet og ikke skal forudbestilles, kræver perronhøjde på minimum 35 cm.
Bn: Løse slisker til små manuelle kørestole, kan ikke betjene elektriske kørestole, slisker betjenes af togpersonalet.

Dobbeltdækkertog betjener 52 % af afgangene.

Der er bestilt 45 nye dobbeltdækkervogne som forventes leveret inden udgangen af 2009.

Sydbanen

(Ringsted-
Nykøbing F)

Primært Dobbeltdækker-tog og Bn materiel (de blå vogne)

Dobbeltdækkertog: Rampe som betjenes af togpersonalet og ikke skal forudbestilles, kræver perronhøjde på minimum 35 cm.
Bn: Løse slisker til små manuelle kørestole, kan ikke betjene elektriske kørestole, slisker betjenes af togpersonalet.

Dobbeltdækkertog betjener 27 % af afgangene.

Der er bestilt 45 nye dobbeltdækkervogne som forventes leveret inden udgangen af 2009.


Lille Syd

(Roskilde-Køge-Næstved)

MR

Der anvendes perronlifte – ikke alle stationer er forsynet med perronlift. Assistance skal forudbestilles 48 timer før afrejse

100 % på stationerne Roskilde, Køge og Næstved.

 

Odense-Svendborg

(Odense-Svendborg)

Siemens-Desiro

Lavgulv i alle tog.
Direkte adgang hvor perron er i niveau, og der ikke er for stort mellemrum mellem tog og perronkant. Ellers via rampe som betjenes af togpersonale og kan benyttes på alle afgange uden forudgående bestilling.

100 %

Der er bestilt IC2 tog

Grenåbanen

(Århus-Grenå)

MR

Der anvendes perronlifte – ikke alle stationer er forsynet med perronlift. Assistance skal forudbestilles 48 timer før afrejse

100 % på stationerne Århus og Grenå.

Desio-togsæt fra Svendborgbanen overføres ved leverance af IC2 tog

DSBFirst

Kystbanen

(Helsingør-København)

Øresundstog og IR4

IR4: Der anvendes perronlift som skal rekvireres 48 timer før afrejse
Øresundstog: Lavgulv, direkte adgang hvor perron er i niveau, og der ikke er for stort mellemrum mellem tog og perronkant. Ellers via rampe som betjenes af togpersonale og kan benyttes på alle afgange uden forudgående bestilling.

100 % i øresundstog.

 

 

Kilde: Trafikstyrelsen på baggrund af oplysninger fra Nordjyske Jernbaner A/S, Midtjyske Jernbaner, Lokalbanen A/S, Regionstog A/S, Sydtrafik, Arriva Tog A/S og DSB.