Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             13. januar 2009

Dok.id       

J. nr.           101-93

  

 

Trafikudvalget har i brev af 17. december 2008 stillet mig følgende spørgsmål 250 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

 

Spørgsmål nr. 250:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 12. december 2008 fra Jammerbugt Kommune vedr. den nordjyske infrastruktur, jf. TRU alm. del - bilag 152."

Svar:

 

Jammerbugt Kommune henleder med sit brev af 12. december 2008 til Trafikudvalget opmærksomheden på to planlægningsopgaver, som ønskes løst.

Det drejer sig om at få fastlagt en konkret vejlinje i en VVM-undersøgelse for en eventuel fremtidig omfartsvej ved Brovst af hensyn til samspillet med den lokale planlægning i området. I dag foreligger alene et vejinteresseområde fastlagt af Nordjyllands Amt for en omfartsvej syd om Brovst, Halvrimmen og Arentsminde. Desuden ønskes planlægningen af en eventuel fremtidig 3. Limfjordsforbindelse genoptaget.

Nordjyllands Amt, Aalborg Kommune m.fl. har i en årrække arbejdet på at fremskaffe et plangrundlag for en 3. Limfjordsforbindelse. På den baggrund foreligger der godkendte arealreservationer for den såkaldte Lindholmlinje og for en paralleltunnel, men ikke for den såkaldte Egholm-linje. Det skyldes, at Skov- og Naturstyrelsen i efteråret 2006 underkendte Nordjyllands Amts regionplantillæg og VVM-redegørelse for Egholm-linjen. Såvel det daværende amtsråd som byråd gik ind for Egholm-linjen. Der foreligger i dag ikke et samlet plangrundlag for en 3. Limfjordsforbindelse.

 

Regeringen fremlagde den 8. december 2008 sit udspil ”Bæredygtig transport – bedre infrastruktur” til de overordnede rammer for de kommende års investeringer i infrastrukturen. Det vil i den kommende tid blive forhandlet med Folketingets partier.

 

Det er min klare forventning, at spørgsmålet om den fremtidige vejkapacitet ved Limfjorden vil indgå i disse drøftelser, ligesom spørgsmål om at få igangsat andre konkrete VVM-undersøgelser vil kunne indgå i drøftelserne.

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed