|
|
|
Danmarks Naturfredningsforening Masnedøgade 20 2100 København Ø.
|
Dato            07. januar 2009 Dok.id       J. nr.          432-18  Â
|
|
Tak for din henvendelse og medfølgende notat af 20. november 2008 om trafikløsninger i Frederikssundfingeren.
Jeg er grundlæggende enig i mange af de tanker og visioner du giver udtryk for, heriblandt tanken om at flytte mere trafik over i den kollektive transport. Rent faktisk har vi et rigtig godt kollektivt transportgrundlag i Frederikssundfingeren med S-togslinien til Frederikssund.
Regeringen har med sit udspil â€Bæredygtig transport – bedre infrastruktur†netop fremlagt sit oplæg til de overordnede transportpolitiske rammer for de kommende Ã¥rs investeringer i infrastrukturen.
For så vidt angår opretholdelsen af mobiliteten på vejene har regeringen opstillet en række fokusområder og peget på en række strækninger med de største problemer med trængsel og flaskehalse.
Frederikssundsvej er den mest trafikerede statsvej, der ikke er anlagt som motorvej, og der er behov for en løsning i Frederikssundsfingeren. Der er regeringens målsætning, at der i hver byfinger i hovedstadsområdet er en højklasset vejforbindelse, som er tilpasset den bymæssige udvikling af den enkelte finger.
Regeringens udspil forhandles nu med partierne. Jeg forventer, at også spørgsmålet om en eventuel videreførelse af Frederikssundmotorvejen vil indgå i drøftelserne.
I den forbindelse skal jeg understrege, at regeringen lægger vægt på, at transportsystemet tager mest mulig hensyn til natur og miljø. Det drejer sig ikke mindst om at begrænse nye infrastrukturanlægs påvirkning af naturværdierne.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed