|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            19.  december 2008 Dok.id       78332 J. nr.          004-U18-700  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 14. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 24 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Klaus Hækkerup (S).
"Ministeren bedes sende en oversigt over CO2-forurening, NOx-forurening, partikelforurening, mv. for hver af de forskellige transportformer (flytransport, skibstransport, togtransport, lastbiltransport, bustransport og transport i personbiler) i Danmark, opgjort totalt og pr. personkm./tonkm."
Det er yderst komplekst at beregne transportsektorens eksakte udslip af emissioner opgjort totalt, pr. personkilometer og pr. tonkilometer, idet der er en række forhold, der påvirker opgørelsen.
Et af de forhold, der vanskeliggør beregningerne, er at der indenfor hver enkelt transportform eksisterer mange forskellige køretøjstyper. Der er eksempelvis stor forskel på, hvor store emissionsmængder en lille Lupo udleder sammenlignet med en stor BMW.
Desuden er køretøjets kapacitetsudnyttelse afgørende for, hvor meget der udledes pr. ton eller pr. person for hver kilometer, der køres. Regnestykket vanskeliggøres således af, at eksempelvis antallet af passagerer i en bus er afgørende for, hvor store mængder udslip der kan henføres til den enkelte person.
Ydermere vanskeliggøres beregningerne af, at der ikke på nuværende tidspunkt forefindes konsistente data for henholdsvis den totale udledning og udledningen opdelt på personkilometer og tonkilometer.
Jeg skal i øvrigt henvise til nedenstÃ¥ende tabeller for transportens udledning af henholdsvis CO2, partikler, SO2 og NOx opgjort totalt og pr. personkm/tonkm. Tallene er fra Ã¥r 2003, og da udviklingen har betydet en væsentlig reduktion i emissionsudledningen fra bl.a. banetrafikken, skal tallene i tabellerne tages med forbehold.Â
Tabellerne angiver eksempler på størrelsen af transportens udledning i gennemsnitlige tal ved en given belægningsgrad.
Jeg skal endvidere understrege, at tabellerne er baseret på forskellige kilder, der anvender forskellige opgørelsesmetoder.
Tabel 1 stammer fra DMU, der baserer deres tal pÃ¥ transportformernes samlede udledning. Denne indeholder ikke yderligere oplysninger om opdelingen mellem forskellige transporttyper – eksempelvis gods og passagerer for jernbanen – eller de transporterede mængder gods og passagerer. I tabel 2 og tabel 3 er der derfor taget udgangspunkt i data bag Trafikministeriets publikation fra 2004 â€External Cost of Transport†vedr. marginalomkostninger fra transport, der bygger pÃ¥ en opsplitning af transportens udslip i henholdsvis personkilometer og tonkilometer. Det er sÃ¥ledes ikke muligt at sammenligne tallene fra tabel 2 og 3 direkte med tabel 1.
Â
Transportministeriet har igangsat et arbejde med at fremskaffe nyere, validerede og sammenlignelige data for transportsektorens emissionsudslip med en opdatering af den såkaldte TEMA2000 model, der kan beregne emissionerne for kørsel på konkrete strækninger, med forskellige typer transportmidler og med forskellig kapacitetsudnyttelse. Den opdaterede model forventes at foreligge i første halvdel af 2009.
Transportsektorens totale udledning af CO2, Partikler, SO2 og NOX fordelt på de forskellige transportformer ses af nedenstående tabel.
Tabel 1: Transportsektorens totale udledning af emissioner opgjort i tons i 2003.
Transportformer
|
CO2 |
PM10 |
SO2 |
NOx |
Flytransport
|
137000 |
3 |
44 |
590 |
Skibstransport
|
452000 |
291 |
984 |
7261 |
Togtransport
|
218000 |
119 |
7 |
3540 |
Lastbiltransport
|
2530000 |
881 |
80 |
29262 |
Varebiler |
2052000 |
1488 |
65 |
9901 |
Bustransport
|
723000 |
311 |
22 |
8801 |
Personbiltransport
|
6417000 |
635 |
200 |
26162 |
Samlet udslip |
12,5 mio. ton |
3728 |
1402 |
76517 |
Kilde: Danmarks Miljøundersøgelse
Transportsektorens udledning af CO2, Partikler, SO2 og NOX pr. personkm. fordelt på de forskellige transportformer ses af nedenstående tabel.
Tabel 2: Transportsektorens udledning af emissioner pr. personkm. opgjort i gram i år 2003.
Transportformer |
CO2
|
PM10 |
SO2 |
NOx |
Flytransport (ved en antaget kapacitetsudnyttelse på 75 % )
|
367 |
- |
0,02 |
1,42 |
Bustransport (ved en antaget kapacitetsudnyttelse på 25 % )
|
110 |
0,042 |
0,0033 |
1,11 |
Persontogtransport (ved en antaget kapacitetsudnyttelse på 25 % )
|
66 |
0,03 |
0,06 |
0,76 |
Personbiltransport (ved faktisk kapacitetsudnyttelse = 1,42 per pr. bil )
|
281 |
0,09 |
0,011 |
0,61 |
Kilde: Trafikministeriet 2004 â€External Cost of Transportâ€, 2. nd Report Marginal cost matrice for Denmark, samt egne beregninger.
Transportsektorens udledning af CO2, Partikler, SO2 og NOX pr. tonkm. fordelt på de forskellige transportformer ses af nedenstående tabel.
Tabel 3: Transportsektorens udledning af emissioner pr. tonkm. opgjort i gram i år 2003.
Transportformer
|
CO2
|
PM10 |
SO2 |
NOx |
Lastbiltransport (ved en antaget kapacitetsudnyttelse på 75 % )
|
49,34 |
0,016 |
0,001 |
0,66 |
Godstogtransport (EL) (ved en antaget kapacitetsudnyttelse på 75 % )
|
25,83 |
0,001 |
0,049 |
0,05 |
Skibstransport (ved faktisk kapacitetsudnyttelse)
|
16,44 |
0,042 |
0,329 |
0,53 |
Kilde: Trafikministeriet 2004 â€External Cost of Transportâ€, 2. nd Report Marginal cost matrice for Denmark, samt egne beregninger.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed