Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             4. februar 2009

Dok.id       

J. nr.           432-27

  

 

Trafikudvalget har i brev af 10. december 2008 stillet mig følgende spørgsmål 233 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MF Anita Knakkergaard (DF).

 

Spørgsmål nr. 233:

 

"Da både Limfjordsbroen og Limfjordstunnellen ifølge Vejdirektoratet skal have

udført større reparationsarbejde i perioden 2007‑2015, bedes ministeren venligst

oplyse, hvornår disse reparationsarbejder skal udføres mere præcist, og hvor meget ekstra rejsetid dette vil bevirke for nordjyderne. Spørgeren gør i den forbindelse opmærksom på, at indføring af intelligent trafikstyring ikke kan erstatte en udvidelse af motorvejskapaciteten over Limfjorden. Selvom der måske teoretisk set vil være tilstrækkelig kapacitet i Limfjordstunnelen frem til 2015, vil trafikken sande til inden da som følge af renoveringer af både Limfjordstunnellen og Limfjordsbroen. Spørgeren finder det derfor uacceptabelt, at der ikke nu afsættes penge til en udvidelse af motorvejskapaciteten over Limfjorden, da der vil gå i hvert fald 12 år fra vedtagelse til en forbindelse er en realitet.”

 

Svar:

 

På Limfjordsbroen er der ikke planlagt større reparationsarbejder i den nævnte periode med effekt på trafikken på broen.

 

I Limfjordstunnelen er der på nuværende tidspunkt planlagt følgende arbejder i perioden 2007-2015:

 

 

 

Der er ikke gennemført detaljerede trafikale analyser for de nævnte reparationsarbejder, men som det fremgår, har de en begrænset varighed.

 

 

 

Endelig kan det oplyses, at der i øjeblikket pågår undersøgelser, som skal afklare et eventuelt reparationsbehov knyttet til afhjælpning af konstaterede sætninger. Undersøgelserne forventes afsluttet i løbet af 2009.

 

 

Med venlig hilsen

 

Lars Barfoed