|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            4. februar 2009 Dok.id       J. nr.          432-27  Â
|
|
"Da både Limfjordsbroen og Limfjordstunnellen ifølge Vejdirektoratet skal have
udført større reparationsarbejde i perioden 2007‑2015, bedes ministeren venligst
oplyse, hvornÃ¥r disse reparationsarbejder skal udføres mere præcist, og hvor meget ekstra rejsetid dette vil bevirke for nordjyderne. Spørgeren gør i den forbindelse opmærksom pÃ¥, at indføring af intelligent trafikstyring ikke kan erstatte en udvidelse af motorvejskapaciteten over Limfjorden. Selvom der mÃ¥ske teoretisk set vil være tilstrækkelig kapacitet i Limfjordstunnelen frem til 2015, vil trafikken sande til inden da som følge af renoveringer af bÃ¥de Limfjordstunnellen og Limfjordsbroen. Spørgeren finder det derfor uacceptabelt, at der ikke nu afsættes penge til en udvidelse af motorvejskapaciteten over Limfjorden, da der vil gÃ¥ i hvert fald 12 Ã¥r fra vedtagelse til en forbindelse er en realitet.â€
På Limfjordsbroen er der ikke planlagt større reparationsarbejder i den nævnte periode med effekt på trafikken på broen.
I Limfjordstunnelen er der på nuværende tidspunkt planlagt følgende arbejder i perioden 2007-2015:
Der er ikke gennemført detaljerede trafikale analyser for de nævnte reparationsarbejder, men som det fremgår, har de en begrænset varighed.
Endelig kan det oplyses, at der i øjeblikket pågår undersøgelser, som skal afklare et eventuelt reparationsbehov knyttet til afhjælpning af konstaterede sætninger. Undersøgelserne forventes afsluttet i løbet af 2009.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed