Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             4. februar 2009

Dok.id       

J. nr.           432-27

  

 

Trafikudvalget har i brev af 10. december 2008 stillet mig følgende spørgsmål 232 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MF Anita Knakkergaard (DF).

 

Spørgsmål nr. 232:

 

"Ministeren bedes venligst oplyse, hvorfor VVM redegørelsen vedr. en østlig linieføring af en ny Limfjordsforbindelse ikke har Høvejen med som 4 sporet landevej. Spørgeren finder, at uden Høvejen som 4 sporet landevej, vil den østlige linieføring ikke aflaste broen. Ministeren bedes derfor også oplyse, hvor meget Høvejen som 4 sporet landevej ville aflaste, hvis den var med.”

 

Svar:

 

I forbindelse med VVM-undersøgelsen for en 3. Limfjordsforbindelse i 2006 blev der gennemført trafikberegninger. I beregningerne var forudsat, at en række vejprojekter omkring Aalborg, herunder en forlægning af Høvejen, var blevet realiseret inden etablering af en 3. Limfjordsforbindelse. Vejprojekterne indgik i den såkaldte Vejudbygningsplan for Aalborg-området, som Nordjyllands Amt og Aalborg Kommune udarbejdede i 2005.

 

Det fremgår af kapitel 7.4 i VVM-redegørelsen fra efteråret 2006, at en udbygning af E45 med paralleltunnel kun vil give en mindre overflytning af trafik (700 biler pr. gennemsnitsdøgn) fra Limfjordsbroen til Limfjordstunnelen. Tilsvarende fremgår det, at trafikken på Høvejen ikke ændres ved en udbygning af E45 med paralleltunnel.

 

I Vejudbygningsplanen var det forudsat, at den forlagte del af Høvejen var anlagt som en såkaldt 2+1-vej, hvor trafikken skiftevis har mulighed for at overhale. I trafikmodelsammenhæng er antallet af kørespor dog uden betydning, da trafikmodellen udelukkende fordeler trafikken på vejnettet ud fra vejenes længde og den tilladte hastighed.

 

Ud fra trafikberegningerne forventes således ikke, at der opnås en større aflastning af Limfjordsbroen, såfremt en udbygning af Høvejen forudsættes at være en del af det østlige alternativ for kapacitetsforøgelse over Limfjorden.

 

Med venlig hilsen

 

Lars Barfoed