Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
6. januar 2009773804004-U18-788
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 10. december 2008 stillet mig følgende spørgsmål231 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 231:
"Ministeren bedes kommentere vedhæftede henvendelse fra Anders Johansen,Humlebæk, om ændret lysregulering".Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, og direktoratet har oplyst føl-gende:Det kan være en trafiksikkerhedsmæssig god løsning at indrette signalregule-rede kryds således, at svingende trafik aldrig har grønt samtidig med fodgæn-gere og cyklister, der skal ligeud. Det være sig enten ved brug af højre- og ven-stresvingspile for den kørende trafik, eller etablering af en ”vrimlefase”, hvorder først gives grønt for gående i alle retninger på én gang, mens alle gåendehar rødt i resten af omløbstiden. Der er heller intet i de gældende regler, derforhindrer de enkelte vejbestyrelser (staten og de 98 kommuner) i at vælge så-danne løsninger, når der bygges nye kryds, eller eksisterende kryds bygges om.Med hensyn til at regulere svingbevægelser separat, finder Vejdirektoratet detikke hensigtsmæssigt at indføre dette som et generelt krav i alle kryds. Der erfordele og ulemper ved stort set alle former for signalregulering, og den pågæl-dende reguleringsform vil ikke uden videre kunne etableres i alle signalregule-rede kryds uden en række negative følgevirkninger.Samtidig skal man være opmærksom på, at antallet af ulykker ikke nødvendig-vis bliver reduceret nær så meget, som man umiddelbart skulle tro, når en ellerflere trafikstrømme reguleres separat. Det skyldes, at jo flere signaler med for-skellig visning der er i et kryds, des større er muligheden for at trafikanternebegår fejl, som kan resultere i en ulykke. Der er samtidig risiko for, at andreulykker end netop ulykker med svingende køretøjer vil øges.Med hensyn til vrimlefasen, er der ikke mange erfaringer med brug af dette ikryds i Danmark, og de udenlandske erfaringer er derudover primært baseretpå afvikling af fodgængertrafik. Det vil samtidig stille specielle krav til krydsud-formningen at lade cykeltrafikken afvikle i selve vrimlefasen.
For begge reguleringsformer gælder herudover, at man skal være villig til atacceptere den væsentlige kapacitetsforringelse for biltrafikken, som flere sig-nalfaser i de fleste tilfælde vil medføre i forhold til en mere traditionel signalre-gulering.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed