|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            21. januar 2009 Dok.id       773456 J. nr.          004-U18-784  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 10. december stillet mig følgende spørgsmål 227 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (E).
"Kan ministeren, m.h.t. elektrificering af banenettet bekræfte, at der findes banestrækninger, hvor immunisering af eksisterende signalanlæg næsten ikke behøves? Eksempelvis strækningen Lunderskov–Esbjerg, hvor den valgte sikringsteknik for det meste skulle være forberedt for elektrificering."
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der har oplyst følgende:
â€Banedanmark kan oplyse, at den væsentligste del af de elektriske anlæg (sikrings- og teleanlæg) pÃ¥ strækningen Lunderskov-Esbjerg er fornyet i 1990'erne, og dermed er immune over for influens fra et kommende kørestrømsanlæg. Der kan dog være enkeltdele bÃ¥de pÃ¥ stationer, strækninger og i overkørsler, der ikke er immune, og derfor skal udskiftes, inden strækningen i sin helhed er immuniseret. Forud for en eventuel elektrificering skal bÃ¥de signalanlæggene og andre elektriske installationer langs strækningen gennemgÃ¥s for at sikre, at de elektriske anlæg fortsat er immune over for influens fra køreledningsanlæggene.â€
Lars Barfoed