|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            19. december 2008 Dok.id       772864 J. nr.          004-U18-784  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 9. december 2008 stillet mig følgende spørgsmål 222 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (E).
"Ministeren bedes fremsende de beregninger, som skulle vise, at det økonomisk set bedre kan betale sig at vente med at gennemføre en elektrificering af jernbanenettet til efter, at det nye signalsystem er etableret end at udføre begge opgaver samtidig."
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der har oplyst følgende:
â€Banedanmark kan oplyse, at der ikke umiddelbart kan peges pÃ¥ synergieffekter ved at udbygge kørestrømsanlægget samtidig med, at de nye signalsystemer udskiftes. Det skyldes, at udskiftningen af signalsystemet er en helt anden proces end etablering af et kørestrømsanlæg, idet udskiftningen af signalanlæggene kun i mindre grad medfører behov for arbejder i sporet, mens anlægget af et kørestrømsanlæg kræver mange arbejder i sporet (svarende til f.eks. sporombygningen af dele af strækningen Fredericia-Ã…rhus).
Det skal endvidere nævnes, at hvis kørestrømsanlægget ibrugtages, inden signalanlæggene udskiftes, fordyres udskiftningen med skønsmæssigt 20 pct. på strækninger, hvor de eksisterende signalanlæg skal immuniseres.
En elektrificering bør derfor ske efter signalanlæggene er udskiftet, sÃ¥ledes at omkostningerne til immunisering af den gamle signalinfrastruktur kan undgÃ¥s.â€
Derudover er det vigtigt, at yderligere elektrificering af det danske jernbanenet koordineres med indkøbet af yderligere elektrisk materiel.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed