|
||
|
Dato            14. januar 2009 Dok.id       J. nr.          004-U18-787 Â
|
|
De erhvervsdrivende på Kongens Nytorv har sendt et brev med seks spørgsmål og seks forslag vedr. Cityringsstationen på Kongens Nytorv som brevskriverne mener skal med i overvejelserne. Brevet er sendt både til politikere i Københavns Kommune og Folketinget samt til Metroselskabet.
Dette notat indeholder Transportministeriets, Københavns Kommunes og Metroselskabets fælles bemærkninger til de stillede spørgsmål og forslag.
SpørgsmÃ¥l 1. â€Hvorfor kan Krinsen ikke bruges som arbejdsplads? Ifølge vores oplysninger har Københavns borgerrepræsentation specielt krævet, at Krinsen blev friholdt. Det er et standpunkt, vi som erhvervsdrivende har svært ved at forstÃ¥, da problemerne sÃ¥ flyttes over til os. Det ville være markant mindre generende, hvis Krinsen blev inddraget fuldt ud i projektet.â€
Bemærkninger:
Størstedelen af arbejdspladsen er planlagt til at komme til at ligge pÃ¥ Krinsen, idet Krinsen normalt forstÃ¥s som hele pladsarealet mellem kørebanerne pÃ¥ Kongens Nytorv. Selve stationsboksen er ogsÃ¥ delvist beliggende inde under Krinsen. Brevskriverne synes at opfatte Krinsen som anlægget med statuen indenfor smedejerngitteret midt pÃ¥ pladsen. Denne del af pladsen, som er fredet, er det lykkedes at friholde for anlægsarbejder ved den planlagte stationsplacering. I resten af dette notat vil â€Krinsen(stor)†af forstÃ¥elsesmæssige grunde betegne arealet afgrænset af kørebanerne, mens Krinsen er arealet inden for smedejernsgitteret.
I Københavns Kommune er der siden udredningsrapporten om Cityringen blevet arbejdet videre bl.a. med såkaldte byrumsprogrammer for de enkelte metroforpladser. Formålet med dette arbejde, der blev gennemført i 2005-2008, har bl.a. været at sikre, at de metroelementer, der stikker op af jorden (trapper, elevatorer m.v.) er placeret under hensyntagen til det samlede byrum. I forbindelse med byrumsprogrammet for stationen på Kongens Nytorv udtrykte de københavnske politikere ønske om, at Krinsen(stor) friholdes for synlige metroelementer. I Borgerrepræsentationens endelige godkendelse af byrumsprogrammerne den 21. februar 2008 blev bl.a. tiltrådt:
"Stationen på Kongens Nytorv foreslås placeret ved Krinsen overfor Det Kgl. Teater (jf. bilag 4). Trapper og elevatorer vil kunne placeres på fortove uden for Krinsen, således at det æstetiske udtryk på selve Krinsen kan bevares."
Ud over dette æstetiske ønske har Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltnings trafikplanlæggere betonet, at ved at placere adgangene til de 2 metrostationer langs husfacaderne på Kongens Nytorv undgås det, at brugerne af metroen skal krydse vejarealerne for at nå frem til nedgangene.
SpørgsmÃ¥l 2. â€Den nye trappe. PÃ¥ stationsforslaget fra 2005 ligger der en nedgang til stationen pÃ¥ den nye plads uden for Krinsen (overfor Det Kongelige Teater). Det virker ulogisk, at trappen nu i stedet flyttes over pÃ¥ den anden side ud for Kongens Nytorv sko frem for at udnytte en allerede tom plads.â€
Bemærkninger:
Der henvises i spørgsmÃ¥let til â€stationsforslaget fra 2005â€. â€Udredning om Cityringen†fra 2005 viser to alternative løsninger for Cityringens station pÃ¥ Kongens Nytorv, en â€placering foran Det Kongelige Teater†og en â€placering ved Krinsenâ€. I begge alternativer er hovedtrappen ligesom i den løsning, der nu arbejdes ud fra, placeret pÃ¥ pladsarealet foran Kongens Nytorv 21. Der er altsÃ¥ ikke sket nogen flytning af hovedtrappen til Cityringens station. Den trappe â€uden for Krinsenâ€, som brevskriverne henviser til, er en nødtrappe, som i dispositionsforslaget er flyttet til hjørnet ved Det Kongelige Teater.
SpørgsmÃ¥l 3. â€En lukning af den gamle nedgang foran Magasin virker ikke gennemtænkt. Desuden er den en del af den aftale, som i sin tid blev lavet med Magasin, og kan derfor ikke umiddelbart nedlægges. Hvorfor lukke en nedgang og etablere en ny 20 meter mod nord vest?â€
Bemærkninger:
I forhold til Udredningens 2 alternative løsninger er det i den løsning, der nu arbejdes ud fra, valgt at gøre den nye hovedtrappe for Cityringens station til fælles hovedtrappe for både Cityringens station og den nuværende station og samtidigt sløjfe den hidtidige hovedtrappe. Begrundelsen herfor er følgende:
· Én hovedtrappe vil være nok til at betjene passagerstrømmene og vil tilmed give en mere overskuelig station med et fælles concourse for de to stationer. Det synes derfor ikke rimeligt at optage plads til to tætliggende hovedtrapper.
· Ca. 2/3 af de metropassagerer, der efter anlæg af Cityringen vil rejse til og fra Kongens Nytorv station, vil benytte Cityringen. Den nye hovedtrappe er derfor velplaceret i forhold til hovedstrømmen af passagerer.
· Magasins kunder får via indgangen fra det eksisterende concourseniveau fremover direkte adgang til det udvidede, fælles concourseniveau og dermed direkte adgang til den fremover mest benyttede af de to stationer på Kongens Nytorv. Dette er en forbedring for Magasin i forhold til Udredningens løsning, hvor forbindelsen fra Magasins indgang fra det eksisterende concourseniveau til Cityringens station gik gennem en snævrere forbindelsestunnel.
· Den løsning, der nu arbejdes med, indebærer imidlertid også en anden fordel for Magasin, idet det meget store antal fremtidige omstigende på stationen vil blive ledt over concourseniveauet og dermed direkte forbi Magasins indgang fra concourseniveauet. I Udredningens løsninger var omstigning forudsat at ske direkte fra perron til perron via en dybtliggende forbindelsestunnel.
· En bevarelse af den eksisterende hovedtrappe ved A’Porta ville indebære, at concourseniveauet ville blive mere snævert og mindre overskueligt ved passagen af trappen.
For god ordens skyld bemærkes, at aftalen af 14.12.1998 mellem Ørestadsselskabet I/S og Magasin Ejendomme Kongens Nytorv A/S om etablering af en indgang til Magasin fra det eksisterende concourseniveau, ikke indeholder nogen løfter om en bestemt placering af stationens hovedtrappe.
SpørgsmÃ¥l 4. â€Sikkerheden virker ikke gennemtænkt. Hvis man lukker den eksisterende hovednedgang vil man fÃ¥ væsentlig længere evakueringsveje og besværliggøre brandvæsenets adgang. Passagertallet 3 eller 4 dobles (passagerer der skifter retning), og man fÃ¥r kun 1 ekstra nødudgang, som ligger i den fjerneste ende. Dette problem vil ikke opstÃ¥, hvis man bevarer den nuværende hovedtrappe.â€
Bemærkninger:
Der er ikke p.t. identificeret sikkerhedsproblemer ved den valgte løsning. Sikkerheden analyseres selvfølgelig fortsat i det videre arbejde. Spørgsmål om passagerernes sikkerhed vil blive endeligt vurderet i forbindelse med Trafikstyrelsens godkendelse af Cityringen jf. Cityringlovens § 15.
SpørgsmÃ¥l 5. â€Hvorfor slÃ¥r linjeføringen en bue mellem Kongens Nytorv og Marmorkirken stationen? Det virker som en fordyrende omvej og den logiske linjeføring gÃ¥r fra Kongens Nytorv til Borgergade og derefter til Østerport. Vi mangler input pÃ¥ denne analyse og vil gerne opfordre alle til at undersøge, hvorfor det ikke er blevet sÃ¥dan. Det vil spare penge og man vil undgÃ¥ at lamme trafikken i Store Kongensgade ved anlæg af Marmorkirke stationen.â€
Bemærkninger:
Stationsplaceringen i Frederiksstaden har været analyseret i udredningsarbejdet, der blev gennemført i 2002-2005. Placeringen v/Frederiks Kirke (Marmorkirken) er valgt, fordi den vil betyde, at flest mulig får glæde af Cityringen. Linjeføringen er tilpasset stationsplaceringen.
En alternativ placering af stationen i Borgergade er i en tidlig fase af udredningsarbejdet vurderet, men fravalgt, primært på grund af den mindre centrale og dermed mindre attraktive beliggenhed for de potentielle passagerer.
Stationsplaceringer og linjeføring er bl.a. på baggrund af Udredningen i det væsentlige fastlagt i Lov om en Cityring, se bl.a. lovens kortskitse.
Planerne for anlæg af stationen v/Frederiks Kirke (Marmorkirken), som de foreligger i dispositionsforslaget, betyder, at det ikke bliver nødvendigt at afbryde trafikken i Store Kongensgade. Omlægning af ledninger i området kan dog betyde visse afbrydelser, men i selve anlægsperioden vurderes Store Kongensgade at have normal trafikkapacitet.
SpørgsmÃ¥l 6. â€Trafikken. Vi finder ikke, at de turistmæssige og trafikmæssige (BÃ¥de gÃ¥ende og kørende) forhold er belyst godt nok og kan kun opfordre politikerne til at lave en sammenhængende analyse, før et sÃ¥ stort projekt bliver sat i gang. Vi er opmærksomme pÃ¥, at kommunen har krævet garanti for trafikafviklingen, men da der ikke er nogen konkret plan endnu, sÃ¥ tror vi ikke pÃ¥, at det kan lade sig gøre at spærre det mest trafikerede kryds i den indre by.â€
Bemærkninger:
Københavns Kommune vurderer, at med Cityringsprojektets nuværende stade (dispositionsforslagsniveau) har Metroselskabet sandsynliggjort, at kommunens krav til trafikafviklingen i anlægsfasen (både for busser, biler, cykler og gående) kan tilgodeses. Metroselskabet og Københavns Kommune samarbejder om de konkrete løsninger, som vil blive forelagt Teknik- og Miljøudvalget.
Forslag 1. â€Teknikrummet til Kongens Nytorv Stationen. Hvorfor flyttes det ikke over pÃ¥ den anden side, sÃ¥ det ligger under Krinsen? Det vil minimere udgravningen af vejbanen og derfor lette trafikafviklingen.â€
Bemærkninger:
Den foreslåede placering ville indebære indgreb i det fredede anlæg rundt om rytterstatuen. Teknikrummet forudsættes anlagt samtidig med den tilstødende - under alle omstændigheder nødvendige - del af concourseniveauet. Anlægget af teknikrummet forøger derfor ikke behovet for trafikomlægninger.
Forslag 2. â€Flytte Metro 10 meter over mod Gothersgade/Bredgade. En byggeplads pÃ¥ Krinsen vil forbedre trafikafviklingen markant og de økonomiske konsekvenser af, at det i periode mindst vil tage 20 minutter ekstra at passere det indre København bør indregnes.â€
Bemærkninger:
En flytning af Cityringens station 10 m mod Gothersgade/Bredgade ville indebære indgreb i det fredede anlæg rundt om rytterstatuen og/eller markant ringere mulighed for trafikafvikling i anlægsperioden pga. at afstanden mellem stationskonstruktionen og Charlottenborg formindskes.
Forslag 3. â€Fastholde trappen pÃ¥ omrÃ¥det lige uden for Krinsen. Det vil spare penge og minimere generne for Hviids Vinstue, Aporta, og Kongens Nytorv sko, som risikerer at mÃ¥tte lukke pÃ¥ grund af dette projekt.â€
Bemærkninger:
Der henvises til bemærkningerne til spørgsmål 1 og 2. En placering på Krinsen(stor) af hovedtrappen for stationen på Cityringen er ikke hensigtsmæssig af følgende årsager:
Forslag 4. â€Sikre, at den gÃ¥ende trafik kan afvikles, og at passagen forbi Hviids Vinstue og Aporta ikke i 7 Ã¥r skal foregÃ¥ i en 2 meter snæver passage omkranset af plankeværk.â€
Bemærkninger:
Som det fremgÃ¥r af bemærkningerne til spørgsmÃ¥l 6, vurderer Københavns Kommune, at med Cityringsprojektets nuværende stade (dispositionsforslagsniveau) har Metroselskabet sandsynliggjort, at kommunens krav til trafikafviklingen i anlægsfasen (bÃ¥de for busser, biler, cykler og gÃ¥ende) kan tilgodeses. Det kan i øvrigt oplyses, at der ved Hviids Vinstue friholdes ca. 4 meter passage under hele forløbet, mens arbejdspladsen foran A’porta etapedeles, sÃ¥ledes at den maksimale indsnævring tidsmæssigt begrænses. Ud for forretningerne længere mod nord forventes passagebredden udvidet til ca. 7. meter. Der bliver sÃ¥ledes taget højde for at †passagen forbi Hviids Vinstue og Aporta ikke i 7 Ã¥r skal foregÃ¥ i en 2 meter snæver passage omkranset af plankeværkâ€.
Forslag 5. â€Sørge for, at vi allerede bliver omfattet af samme forsøgsordning, som de har pÃ¥ Frederiksberg, sÃ¥ vi lovligt kan fjerne ulovligt parkerede cykler. Der bliver gener nok de næste 11 Ã¥r, sÃ¥ dette mÃ¥ vi fÃ¥ løst nu.â€
Bemærkninger:
Frederiksberg Kommune har ikke en forsøgsordning, så de lovligt kan fjerne ulovligt parkerede cykler. Frederiksberg Kommune er i dialog med Justitsministeriet om en evt. forsøgsordning, som i givet fald vil kræve en ændring af færdselsloven, men der foreligger ikke på nuværende tidspunkt en forsøgsordning med dette indhold.
Forslag 6. â€Arrangere en ny VVM-høring for Kongens Nytorv. Ændringer, som er blevet offentliggjort den 1. oktober er sÃ¥ omfattende, at de kræver en ny høring (flytning fra niveau -3 til niveau -1, lukning af gammel Metro trappe, konsekvenser af, at man nu borer tunnelen lige under bygningerne og ikke nede i kalklaget o.s.v.).â€
Bemærkninger:
Den foreliggende miljørapport har taget udgangspunkt i de oplysninger vedrørende projektet, som har været tilgængelige på tidspunktet for udarbejdelsen. Dette gør sig også gældende for enhver anden miljørapport, der udarbejdes.
På dette relativt tidlige tidspunkt i processen er et projekt som det foreliggende sjældent færdigbearbejdet i alle detaljer. Detaljeringsgraden i den udarbejdede miljørapport afspejler således også dette, idet rapporten vurderes udarbejdet i fuld overensstemmelse med reglerne i bilag 4 i bekendtgørelse nr. 1335 af 6. december 2006 om vurdering af visse offentlige og private anlægs virkning på miljøet (VVM) i medfør af lov om planlægning.
Det er ikke usædvanligt, at et stort projekt løbende bearbejdes og optimeres. Det gælder også for Cityringen. Mindre ændringer/optimeringer i et enkelt område indenfor det store, samlede projekt bevirker således ikke, at den allerede udarbejdede miljørapport af den grund bliver ugyldig, eller at en høring må gå om/starte helt forfra i sin fulde udstrækning.
Projektet til stationen på Kongens Nytorv er således blevet bearbejdet og optimeret, og på det foreliggende grundlag vurderes det nu foreliggende forslag til udformningen af stationen på Kongens Nytorv - som en højtliggende station med fælles hovedtrappe - at ligge inden for rammerne af miljørapporten.
Skulle noget nyt vise sig senere i processen vil dette skulle vurderes igen.