|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            30. oktober 2008 J. nr.          004-U18-715  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 14. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 22 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes fremlægge en oversigt over, hvor ofte og på hvilke lokaliteter jernbanebomme ikke har været nede og/eller signaler ikke har fungeret korrekt i forbindelse med passage af tog i 2007, samt desuden gøre rede for antallet af lignende hændelser i de foregående fem år."
Jeg har forelagt Banedanmark spørgsmålet, og Banedanmark oplyser følgende:
â€Banedanmark opgør ikke isoleret de tilfælde, hvor bommene eller signalerne ikke har fungeret korrekt i overkørselsanlæggene. Banedanmark opgør i stedet alle fejl, der konstateres i et overkørselsanlæg, herunder â€Uheld†og â€Hærværkâ€. Langt den største del af de fejl, der optræder, giver ikke anledning til, at vejtrafikken pÃ¥virkes.
Det skal understreges, at sikkerhedsprocedurerne i forbindelse med alle former for fejl i overkørselsanlæg medfører, at toget ikke fÃ¥r tilladelse til at køre gennem overkørslen. I disse tilfælde skal toget køre frem til overkørslen, stoppe og herefter køre gennem overkørslen i lav hastighed, nÃ¥r vejtrafikken er standset samtidig med, at der tudes i hornet.â€
Lars Barfoed