Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             30. oktober 2008

Dok.id        747986

J. nr.           004-U18-715

  

 

Trafikudvalget har i brev af 14. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 22 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 22:

 

"Ministeren bedes fremlægge en oversigt over, hvor ofte og på hvilke lokaliteter jernbanebomme ikke har været nede og/eller signaler ikke har fungeret korrekt i forbindelse med passage af tog i 2007, samt desuden gøre rede for antallet af lignende hændelser i de foregående fem år."

Svar:

 

Jeg har forelagt Banedanmark spørgsmålet, og Banedanmark oplyser følgende:

”Banedanmark opgør ikke isoleret de tilfælde, hvor bommene eller signalerne ikke har fungeret korrekt i overkørselsanlæggene. Banedanmark opgør i stedet alle fejl, der konstateres i et overkørselsanlæg, herunder ”Uheld” og ”Hærværk”. Langt den største del af de fejl, der optræder, giver ikke anledning til, at vejtrafikken påvirkes.

Det skal understreges, at sikkerhedsprocedurerne i forbindelse med alle former for fejl i overkørselsanlæg medfører, at toget ikke får tilladelse til at køre gennem overkørslen. I disse tilfælde skal toget køre frem til overkørslen, stoppe og herefter køre gennem overkørslen i lav hastighed, når vejtrafikken er standset samtidig med, at der tudes i hornet.”

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed