Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             23. december 2008

Dok.id       

J. nr.           432-27

  

 

Trafikudvalget har i brev af 5. december 2008 stillet mig følgende spørgsmål 218 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MF Anita Knakkergaard (DF).

 

Spørgsmål nr. 218:

 

"Vil ministeren oplyse, om kommunerne i Region Nordjylland har stemt om den 3. Limfjordsforbindelse i deres kommunalbestyrelser m.h.t., om den anlægges som en østlig linieføring (ekstra tunnelrør) eller vestlig linieføring (Egholmlinien), eller om det kun er borgmestrene i denne region, der alene har truffet beslutningen om en Egholmlinie betalt af staten? Mener ministeren, at der i givet fald er tale om en gyldig beslutning?"

 

Svar:

 

På et kontaktudvalgsmøde den 25. april 2008 pegede såvel formanden for Region Nordjylland som regionens borgmestre på, at en 3. Limfjords-forbindelse skal føres vest om Aalborg.

 

Nordjyllands Amt, Aalborg Kommune m.fl. har i en årrække arbejdet på at fremskaffe et plangrundlag for en 3. Limfjordsforbindelse. På den baggrund foreligger der godkendte arealreservationer for den såkaldte Lindholmlinie og for en paralleltunnel, men ikke for den såkaldte Egholmlinie. Det skyldes, at Skov- og Naturstyrelsen i efteråret 2006 underkendte amtets regionplantillæg og VVM-redegørelse.

 

Amtsrådet var således på sit sidste møde d. 12. december 2006 ikke i stand til at vedtage det udarbejdede regionplantillæg med arealreservationen for Egholmlinien, og der foreligger ikke et samlet plangrundlag for en 3. Limfjordsforbindelse.

 

Regeringens oplæg til de overordnede rammer for de kommende års investeringer i infrastrukturen forhandles nu med partierne. Jeg forventer, at også spørgsmålet om den fremtidige vejkapacitet ved Limfjorden vil indgå i drøftelserne.

 

 

Med venlig hilsen

 

Lars Barfoed