Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             23. december 2008

Dok.id        771046

J. nr.           004-U18-779

  

 

Trafikudvalget har i brev af 5. december 2008 stillet mig følgende spørgsmål 216 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Chr. Lund (S).

 

Spørgsmål nr. 216:

 

"Idet spørgeren generelt har stor tillid til Vejdirektoratet, kommer det overraskende, at borgernes tilfredshed med Vejdirektoratets kommunikation i forbindelse med anlægsprojekter tilsyneladende er blevet ringere. Ministeren anmodes i den forbindelse om at kommentere tallene for Vejdirektoratets troværdighed og borgernes tilfredshed med den personlige kontakt, som det fremgår af publikationen ”Statsvejnettet – Oversigt over tilstand og udvikling”"

Svar:

 

Overordnet set er borgernes tilfredshed med Vejdirektoratets kommunikation i forbindelse med anlægsprojekter ikke blevet ringere med årene, men resultaterne har svinget en del i de otte år, Vejdirektoratet har foretaget målinger.

Det forhold, at målingerne fortages årligt på forskellige projekter, som endvidere kan befinde sig på forskellige tidspunkter i anlægsforløbet, vil give anledning til en vis variation.

Vejdirektoratet oplyser over for mig, at undersøgelserne fra 2006 og 2007 er foretaget på to forskellige tidspunkter i projektforløbet. I 2006 er borgerne spurgt, efter projektet er gået over i anlægsfasen. På dette tidspunkt er ekspropriationerne overstået, og borgerne er afklarede omkring erstatning mv. I 2007 er borgerne spurgt umiddelbart efter åbning af vejen. På det tidspunkt kan lodsejerne indbringe erstatningskrav vedr. støjgener, og der er atter en usikkerhed omkring det økonomiske.

Vejdirektoratets målinger viser, at resultater fra målinger foretaget umiddelbart efter åbning generelt er lavere end de målinger, der er foretaget tidligere i projektforløbet, og at resultatet i 2007 er højere end de tidligere resultater efter åbning (2001 og 2002).

Borgernes vurdering af Vejdirektoratets troværdighed er faldet fra 86 pct. til 75,5 pct. fra 2006 til 2007. Samtidig er borgernes tilfredshed med den personlige kontakt faldet fra 81 pct. i 2006 til 68,5 pct. i 2007. For undersøgelsen ved Nors Omfartsvej (2007) er resultaterne af sidstnævnte spørgsmål dog på fuld højde med 2006. Det er årets anden måling ved Herning, der trækker det samlede resultat ned.

Faldet i tilfredshed formodes at hænge sammen med, at målingen er foretaget efter åbning, hvor erstatning vedr. støjgener ikke er afklaret. Ved Herning var der netop støjforretninger i gang med borgerne på det tidspunkt, hvor målingen fandt sted, og i flere tilfælde blev borgerne skuffede over ikke at få den forventede erstatning. Dette kan meget vel have smittet af på resultaterne.

Jeg vil afslutningsvis bemærke, at Vejdirektoratet har stor erfaring med kommunikation med berørte borgere, og det generelle indtryk er, at Vejdirektoratet er gode til at kommunikere med borgerne om sager, der har alvorlige konsekvenser for den enkelte borger.

 

Med venlig hilsen

 

Lars Barfoed