|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            19. december 2008 J. nr.          004-U18-795  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 3. december 2008 stillet mig følgende spørgsmål 213 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
"Hvad vil ministeren foretage sig i anledning af, at Grenå Havn, i følge vedlagte artikel "Godstog taber 50.000 tons til lastbiler" fra DRs hjemmeside den 3. december 2008, ikke har mulighed for at få transporteret 50.000 tons aluminium fra Grenå havn til Tønder med jernbane og derfor må benytte vejtransport?"
Regeringen er positivt indstillet overfor, at der transporteres mere gods på banen. Når det i et konkret tilfælde skal overvejes, hvordan vilkårene kan forbedres for jernbanegodstransporten, skal potentielle initiativer dog ses i forhold til de specifikke vilkår, der gør sig gældende.
Banedanmark kan i den forbindelse oplyse, at der i perioden fra d. 7. april 1999 til 31. oktober 2006 med skiftende jernbaneoperatører er kørt aluminium mellem Grenå Havn og Tønder. Trafikken skete 1-2 gange om ugen med kørsel med ca. 10 vogne og en vægt på ca. 800 t.
Gennemførelsen af denne trafik på ruten Grenå – Århus – Lunderskov – Bramming – Tønder skete med en køreplan med ankomst til Grenå tidlig morgen, hvorefter vognene kunne læsses i løbet af dagen, og køre mod Tønder ved midnat, med planlagt ankomst næste morgen ved 8-tiden. Transporterne omfattede bl.a. de enkeltsporede jernbanestrækninger Grenå – Århus og Bramming – Tønder, hvor godstogene skulle indordnes med den offentligt indkøbte passagertrafik.
Det bemærkes, at godstrafik på Grenaabanen ikke nødvendigvis behøver være begrænset til nattetimerne, men også vil kunne gennemføres i aftentimerne ved aflysning af et persontog på den i dag timebetjente yderste del af Grenaabanen.
Banedanmark oplyser endvidere, at såfremt modtageren af den omtalte aluminium kan blive enig med en godsoperatør om pris og vilkår for transporterne, vil det fortsat være muligt at gennemføre transporterne på bane mellem Grenå og Tønder. Dog skal havnebanen i Grenå og det kommunale sidespor i Tønder Industri Nord genåbnes, da de er midlertidigt lukkede, eftersom de pt. ikke anvendes, og derfor ikke vedligeholdes.
Lars Barfoed