Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             18. december 2008

Dok.id       

J. nr.           004-u18-775

  

 

Trafikudvalget har i brev af 3. december 2008 stillet mig følgende spørgsmål 210 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hanne Agersnap (SF).

 

Spørgsmål nr. 210:

 

"Vil ministeren redegøre for tilbagemeldingerne på ministerens brev fra marts måned til kommunerne uden for Storkøbenhavn og Storkøbenhavns Taxinævn vedrørende videoovervågning i taxier?"

Svar:

 

Med henblik på at opnå det bedst mulige overblik over spørgsmålet om indførelse af påbud om videoovervågning i taxier har min forgænger i breve af henholdsvis 31. marts og af 23. juni 2008 bedt kommunerne og Storkøbenhavns Taxinævn om oplysninger og synspunkter til belysning af problematikken.

Tilbagemeldingerne fra kommunerne og Storkøbenhavns Taxinævn giver ikke belæg for entydige konklusioner.

Det kan således oplyses, at Storkøbenhavns Taxinævn (ca. 1,3 mio. indbyggere) og fire kommuner uden for hovedstadsområdet (ca. 250.000 indbyggere) går ind for et påbud om videoovervågning, hvorimod 20 kommuner uden for hovedstadsområdet (ca. 2 mio. indbyggere) har udtalt sig imod et statsligt påbud, og 21 kommuner udenfor hovedstadsområdet (ca. 1,1 mio. indbyggere) ikke har tilkendegivet en holdning til spørgsmålet.

Jeg mener dog, at man kan konstatere, at videoovervågning i taxier har vundet indpas i store og mellemstore kommuner, og at der på sigt er grund til at antage, at videoovervågning bliver standardudstyr i taxier.  Den opfattelse bygger på, at overvågningsudstyr efter det oplyste kan købes eller lejes til rimelige priser, og at videoovervågning tilsyneladende er et væsentligt parameter ved chaufførers jobsøgning. Hertil kommer, at elektronisk udstyr generelt bliver billigere over tiden.

Jeg lægger vægt på, at der lokalt kan vælges de løsninger, der er mest relevante i de pågældende områder, eftersom der ikke er noget til hinder for, at de enkelte vognmænd på egen hånd kan forsyne deres taxier med videoovervågningsudstyr, når blot de overholder de regler, der gælder på dette område.  Som et eksempel på lokale løsninger, som ikke nødvendigvis behøver at være videoovervågning, kan nævnes et udbredt brug af overfaldsalarmer og GPS-registreringer af taxiernes kørsel i Storkøbenhavn.

Jeg har derfor ikke på baggrund af tilbagemeldingerne umiddelbart planer om konkrete initiativer.

Jeg tillader mig i øvrigt at henvise til vedlagte svar af 31. oktober 2008 på spørgsmål nr. S 121 af 21. oktober 2008.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed