Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
NOTATDEPARTEMENTETDatoDok.idJ. nr.12. december 2008
Referat af Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi - trans-portdelen) den 9. december 2008 i Bruxelles
Dagsordenpunkt 1: Forbedring af det europæiske luftfartssystemspræstationer og bæredygtighed, SES IIForslaget til ændring af forordningen om SES II blev ikke som forventet vedta-get på rådsmødet, da der i sidste øjeblik viste sig at være et formelt spørgsmålom Gibraltar lufthavn, der fortsat udestod. Alle lande gav dog udtryk for enprincipiel tilslutning til forslaget, og der er derfor gjort store fremskridt i sagen.Der var således enighed i Rådet om alle de tekniske bestemmelser i forslaget.
Dagsordenpunkt 2: Ændring af forordning angående flyvepladser,lufttrafikledelse samt luftfartstjenester, EASADer blev vedtaget en delvis generel indstilling til forslaget. Medlemslandene varsåledes enige om at udvide EASA’ s kompetenceområder til nu at omfatte luft-trafikstyring og luftfartstjenester. Af udestående spørgsmål resterer bl.a. an-vendelsesområdet for lufthavnsdelen, hvor flere medlemslande ønsker, at færrelufthavne end foreslået af Kommissionen skal være omfattet af aftalen. Dennedel af forslaget vil overgå til det kommende tjekkiske formandskab.
Dagsordenpunkt 3: Relationer med tredjelande inden for civil luft-fart – Luftfartsaftale med TunesienRådet gav Kommissionen bemyndigelse til at indlede forhandlinger med Tune-sien, om at indgå en luftfartsaftale.
Dagsordenpunkt 4: Relationer med tredjelande inden for civil luft-fart – Luftfartsaftale med AlgerietRådet gav Kommissionen bemyndigelse til at indlede forhandlinger med Alge-riet, om at indgå en luftfartsaftale.Dagsordenpunkt 5: Revision af Eurovignette-direktivet om afgifterpå tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer
Formandskabet valgte at forelægge en statusrapport for Rådet, idet man er-kendte, at der fortsat var en række spørgsmål, som fremadrettet måtte drøftesmellem medlemslandene. Flere lande påpegede, at timingen for forslaget erdårligt set i lyset af den nuværende økonomiske krise. Flere lande var imodtrængselsdelen af de eksterne omkostninger, da trængslen helt overvejende op-står på grund af privatbilisme. Der var desuden flere lande, der af principiellegrunde ikke kunne tilslutte sig Kommissionens forslag om at øremærke afgifts-provenuet til miljøforbedrende investeringer. Der var dertil flere lande, derbemærkede, at forslaget var diskriminerende over for lande, der er geografiskplaceret i udkanten af EU, og derfor skal betale flest afgifter i henhold til forsla-get.Forslaget vil gå videre til det kommende tjekkiske formandskab.
Side 2/2
Dagsordenpunkt 6 Grønnere transportDer var enighed om en konklusionstekst vedr. Kommissionens pakke om grøn-nere transport.
RJE