Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             19. december 2008

Dok.id        769088

J. nr.           004-U18-769

 

 

Trafikudvalget har i brev af 2. december 2008 stillet mig følgende spørgsmål 196 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

 

Spørgsmål nr. 196:

 

"NÃ¥r regeringen har en generel positiv holdning til tiltag, der kan fremme

interoperabiliteten på det europæiske jernbanenet, hvordan sætter ministeren da dette i relation til regeringens, Banedanmarks og Trafikstyrelsens mangeårige afvisning af at genåbne og renovere banen mellem Tønder og Tinglev til trods for, at operatøren CFL har givet udtryk for et ønske om at køre med godstog på strækningen?"

 

Svar:

 

At fremme interoperabilitet handler om, at jernbaneinfrastrukturen teknisk og administrativt set skal spille sammen mellem forskellige lande. Hvis man havde fuld interoperabilitet på det europæiske jernbanenet ville det betyde, at der kan gennemføres uafbrudt kørsel på tværs af landegrænserne.

 

Projekter, der handler om at renovere eller udbygge jernbaneinfrastruktur inden for et land, som det ville være tilfældet med et projekt om at genåbne og renovere banen mellem Tønder og Tinglev, har ikke noget med interoperabilitet at gøre. Derfor er det ikke muligt at se denne type initiativer i lyset af regeringens holdning til tiltag, der kan fremme interoperabiliteten.

 

Jeg kan dog oplyse, at CFL Cargo Aps i efteråret har tilkendegivet overfor Banedanmark, at man ikke længere er interesseret i at genoptage kørsel på strækningen Tønder – Tinglev.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed