Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             19. december 2008

Dok.id        769088

J. nr.           004-U18-769

  

 

Trafikudvalget har i brev af 2. december 2008 stillet mig følgende spørgsmål 195 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

 

Spørgsmål nr. 195:

 

"Ministeren bedes, jf. KOM (2008) 536, "Meddelelse fra Kommissionen om

Banegodstransportens kvalitet", gøre nærmere rede for, hvordan regeringen vil

finansierer de tiltag, der er nødvendig for at fremme interoperabiliteten på det

europæiske jernbanenet."

Svar:

 

Inden de respektive tekniske EU-regler (TSIer) vedtages, vil det blive opgjort, hvorvidt de rummer krav der kan øge omkostningerne. Hvis der skønnes at være meromkostninger, forelægges sagen for Europaudvalget.

 

Det er vanskeligt at opgøre evt. meromkostninger, idet der ikke er tale om løbende vedligehold, men typisk om omkostninger der skal afholdes ved fremtidige nyanlæg eller opgraderingsprojekter og de afledte konsekvenser heraf. Det betyder, at eventuelle meromkostninger indarbejdes i finansieringsforslaget for de givne jernbaneprojekter.

 

Prisen for EU-kravene bestemmes som udgangspunkt af, om kravene er strammere eller lempeligere end hidtidige danske krav, og af om nyt interoperabelt udstyr ét sted nødvendiggør opgradering/udskiftning af forbundet udstyr, der endnu ikke er udtjent.

 

Endvidere bestemmes prisen af, om standardisering af de tekniske krav over tid vil øge konkurrencen og antallet af hyldevarer hos leverandører af jernbaneløsninger. Typisk må dette forventes at billiggøre materiel og udstyr i forhold til de skræddersyede løsninger, som den danske jernbane hidtil har anvendt.

 

Den konkrete finansiering af indførelsen af det fælleseuropæiske togkontrolsystem, ERTMS, vil ske som led i investeringsplanen.

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed