Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato 23. december 2008

Dok.id       

J. nr.           004-770

  

 

Trafikudvalget har i brev af 2. december 2008 stillet mig følgende spørgsmål 191 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MF Hans Kristian Skibby (DF).

 

 

Spørgsmål nr. 191:

 

"Vil ministeren orientere om erfaringerne fra eksempelvis Tyskland, hvor det er et lovkrav at benytte vinterdæk under kørsel i glatføreperioden"

 

Svar:

 

Færdselsstyrelsen undersøgte i 2007 baggrunden for reglerne i Sverige og Tyskland samt muligheden og behovet for at indføre tilsvarende regler i Danmark. Resultatet af undersøgelserne fremgår af styrelsens notat af 11. oktober 2007.

I konklusionen anfører styrelsen:

”Færdselsstyrelsen finder ikke, at der er behov for regler om vinterdæk af følgende grunde:

-       Sne er ikke et færdselssikkerhedsmæssigt problem i Danmark. Selv i Sverige, der har betydelig mere sne og langt mindre glatførebekæmpelse end Danmark, er der ikke pÃ¥vist nogen sikker færdselssikkerhedsmæssig effekt. I Danmark kommer langt flere til skade, nÃ¥r vintervejret udebliver i forhold til de perioder, det er glat. Dette skyldes, at hastigheden holdes lav, nÃ¥r det er glat, mens der køres hurtigere, nÃ¥r vejen er tør eller vÃ¥d.

-       Tyskland har indført deres regler af fremkommelighedshensyn, ikke af sikkerhedsmæssige hensyn.

-       PÃ¥ sne kan man køre lige sÃ¥ sikkert pÃ¥ almindelige dæk ved at sætte farten ned. Det bør fortsat være lovligt.

-       Selv en lempelig regel som den tyske vil utvivlsomt medføre øget brug af vinterdæk og dermed ringere bremseegenskaber i den største del af vinterhalvÃ¥ret, hvor vejen er vÃ¥d eller tør (10 – 15% længere bremselængde). Og naturligvis ogsÃ¥ pÃ¥føre bilisterne øgede udgifter og øge dæksalget, selvom dækkene holder længere, fordi de kun slides halvdelen af Ã¥ret. I gennemsnit vil man sÃ¥ komme til at køre pÃ¥ dobbelt sÃ¥ gamle dæk, som hvis man for eksempel kører pÃ¥ helÃ¥rsdæk.

Færdselsstyrelsen finder på det ovennævnte grundlag, at de eksisterende danske regler, kombineret med god forbrugeroplysning, er hensigtsmæssige.”

Færdselsstyrelsen har i samarbejde med Rådet for Større Færdselssikkerhed udarbejdet en ”dækvalghjælper”, som kan give gode råd om valg af dæk til vinteren. ”Dækvalghjælperen” findes på sitet www.bilviden.dk under ”færdselssikkerhed”.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed