|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            19. december 2008 J. nr.          004-U18-768  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 2. december 2009 stillet mig følgende spørgsmål 189 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
"I lyset af den akutte mangel på lokoførere bedes ministeren gøre rede for,
hvordan afviklingen af togdriften må forventes at ville forløbe, når et større antal lokoførere enten går på efterløn, eller skal pensioneres indenfor de nærmeste år."
Der er nedsat et branchedialogforum i Transportministeriets regi, som løbende drøfter samspillet mellem virksomheder og skoler. I den forbindelse er den generelle tilbagemelding fra jernbanevirksomhederne, at der på arbejdsmarkedet synes at være bedre muligheder for rekruttering fra sidste halvdel af 2008.
DSB vurderer, at der i 2009 er et mere positivt billede af lokomotivførersituationen, jf. mit svar på trafikudvalgsspørgsmål 188. DSB har oplyst at have igangsat en massiv rekrutteringsproces, der vil fortsætte i de kommende år.
Det er dog stærkt bekymrende, at adgangskravene til lokomotivføreruddannelsen om, at man skal have enten en 9.-10. klasse suppleret med en uddannelse indenfor el- eller smedefagene, en HTX-uddannelse eller en matematisk studentereksamen for at blive lokomotivfører, giver et smalt rekrutteringsgrundlag.
Lokomotivførerudvalget i Trafikstyrelsen undersøger de langsigtede behov for lokomotivførere, herunder også hvilke rekrutteringsbehov aldersfordelingen giver. Udvalget afrapporterer sit arbejde til maj 2009.
PÃ¥ baggrund af konklusionerne fra lokomotivførerudvalgets arbejde vil jeg overveje, om der er behov for yderligere initiativer til at øge rekrutteringen af lokomotivførere. Â
Med venlig hilsen
Lars Barfoed