Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
607323_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
6. november 2008004-U18-000695
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 9. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 18(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 18:

”I Hæfte 5 ” Ny Ellebjerg station - Avedøre Havnevej” i Miljøredegørelsen omjernbanen København-Ringsted, jf. (2007-08, 2. samling) TRU alm. del – bilag553 nævnes på side 11-13 en alternativ tunnelforbindelse ved Kulbanevej, somvurderes til at koste 235 mio. kr mere end grundløsningen. Ministeren bedesoplyse, hvad det vil koste, hvis denne tunnel skal føres videre end detforeslåede, nemlig under Vigerslevvej, Vigerslev Park, Harrestrup Å og denkloakledning, der ligger i området”.

Svar:

Den angivne merpris på 235 mio. kr. for anlæg af jernbanen København –Ringsted, som spørgeren refererer til, dækker over en ca. 700 meter lang tunnelgennem området mellem Kulbanevej og Vigerslev vænge. Den muliggør enlinjeføring, som skåner området mod gener fra det færdige jernbaneanlæg.Trafikstyrelsen har i miljøredegørelsen ikke medtaget muligheden for enløsning gennem Vigerslevparken, der fører jernbanen fra Kulbanevej i tunnelhelt frem til Allingvej i Hvidovre, da anlægget herved kompliceres kraftigt. Hvisbanen skal føres under Harrestrup Å, vil den komme til at ligge helt ned til 19meter under terræn og ca. 10 meter under grundvandspotentialet. Sænkning afgrundvandet kan have negative konsekvenser for forurening af vand samtsætning af huse. Hvis det ikke vurderes muligt at sænke grundvandet, måanlægsarbejdet gennemføres vådt, hvilket fører til yderligere fordyrelse.Området er klassificeret som område med drikkevandsinteresser.Prisen for en ekstra tunnel under Vigerslevparken og Harrestrup Å på 240meter skønnes til yderligere 250-300 mio. kr., og vil øgeudførelsesusikkerheden.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed