|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            19. december 2008 J. nr.          109-14  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 20. november 2008 stillet mig følgende spørgsmål 176 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
"Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel fra Ingeniøren den 24. november 2008, "Så ruller de 25 meter lange lastbiler", og især artiklens udsagn om de dårlige hollandske erfaringer med det middelmådige afkast p.g.a., at lastbilerne ofte kørte med halvtomme læs, samt vurderingen fra statsaut. revisor Kaj Glochau, KPMG, der skønner, at kapaciteten er 10-20 pct. for stor."
Svar:
Som det fremgår af artiklen, er der igangsat et treårigt forsøg med anvendelse af modulvogntog. Forsøget vil blive fulgt tæt af Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet. Der er således allerede igangsat en omfattende undersøgelse, der skal klarlægge konsekvenserne af at anvende modulvogntog i Danmark.
Det anføres i artiklen, at dÃ¥rlige erfaringer med modulvogntog fra Tyskland og Holland skulle være baggrunden for den sÃ¥kaldte â€musketered†mellem transportministrene i EU. Jeg er ikke bekendt med en sÃ¥dan sammenhæng, idet â€musketereden†blev indgÃ¥et i 1996, det vil sige forud for igangsættelsen af forsøgsordningerne.
I Holland har man haft positive resultater af forsøgsordningerne, således at disse er blevet forlænget. Den tyske modstand mod anvendelse af modulvogntog skyldes, så vidt jeg forstår, primært at det er vurderet, at der skal anvendes store summer på forstærkning af broer, hvis modulvogntogene skal have en større udbredelse.
I Sverige anvender man modulvogntog i stort omfang. Svenskerne har gennemført en undersøgelse af, hvad det ville betyde, hvis man skulle gå over til alene at anvende de køretøjer, der er almindelige i EU. Den svenske undersøgelse konkluderer, at en sådan ændring ville føre til store samfundsøkonomiske tab. Transportomkostningerne vil stige, og det samme ville ske med omkostninger vedrørende trafiksikkerhed, emission og støj.
Jeg har ikke bemærkninger til vurderingen
af lastbilskapaciteten. Det beror på en vurdering af de markedsmæssige forhold.
En evt. 10-20 pct. for stor lastbilkapacitet i Danmark,
som hævdet af KPMG, er ikke ensbetydende med, at forsøg med modulvogntog ikke
vil kunne bidrage til samfundsøkonomiske gevinster i forhold til billigere
transport, mindre CO2-udslip og færre trafikulykker.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed