|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            12. januar 2009 J. nr.          004-U18-763  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 1. december 2008 stillet mig følgende spørgsmål 174 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
"Vil ministeren i forbindelse med det nuværende genudbud af togtrafikken i Midt‑ og Vestjylland tage initiativ til at afkorte varslingsperioden på 6 måneder for ændringer i togbetjeningen, således at driftsafviklingen gøres mere smidig?"
I udbudsmaterialet er det nu fastsat, at ethvert ønske om udnyttelse af optioner og dermed ændringer til en køreplan skal varsles 12 måneder før et køreplansskifte. Det skyldes, at der forud for implementering af en ændring, skal være tid til at planlægge den praktiske gennemførelse. Operatøren skal have mulighed for at udarbejde et udkast til køreplan, som i henhold til Banedanmarks Netredegørelse skal sendes til Banedanmark med ansøgning om kanaler til den ønskede togtrafik 8 måneder inden ikrafttræden. Herefter foregår der en lang række detaljerede planlægningsprocesser, der fører frem til en endelig køreplan, som kan sættes i drift.
Mindre justeringer vil muligvis kunne foretages løbende, afhængigt af kompleksitet og sammenhæng med anden trafik. I visse tilfælde vil det således være muligt at søge ændringer implementeret hurtigere end med 12 måneders varsel. Det forudsætter dog at operatøren har materiel og personale til rådighed og det køreplanteknisk er foreneligt med den øvrige igangværende trafik.
Lars Barfoed