|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            12. januar 2009 J. nr.          004-U18-763  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 1. december 2008 stillet mig følgende spørgsmål 171 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
"Ministeren bedes gøre rede for, hvordan det nuværende genudbud af togtrafikken i Midt‑ og Vestjylland forholder sig til den trafikbetjening, DSB ydede frem til udgangen af 2002, og Arrivas indsats i perioden fra 2002 til dags dato. Herunder bedes også oplyst, hvilke muligheder genudbuddet indeholder for en driftsudvidelse i såvel myldretiden som i de trafiksvage timer."
I forhold til den trafikbetjening, DSB ydede frem til udgangen af 2002, er der med det igangværende udbud tale om en øget trafikbetjening. I genudbuddet er der taget udgangspunkt i den nuværende køreplan med enkelte justeringer.
Â
Arriva var i henhold til den nuværende kontrakt fra begyndelsen af kontraktperioden i 2003 forpligtet til at levere 6,7 mio. togkm. pr. år, inkl. myldretidsbetjening, hvilket godt og vel svarede til det trafikomfang DSB betjente stækningerne med før Arrivas driftsovertagelse. Fra 2004 blev der suppleret med 0,165 mio. togkm. pr. år til udvidet drift mellem Århus og Skanderborg. Fra 2006 blev produktionen udvidet yderligere til de nuværende 7,7 mio. togkm. pr. år.
I det igangværende genudbud er trafikomfanget pr Ã¥r pÃ¥ mindst 7,5 mio. og maksimalt 7,9 mio. tog km., sÃ¥fremt alle optioner udnyttes. Ud over optionerne vedrørende betjening af Tønder- Niebüll bestÃ¥r den mulige driftsudvidelse dels i 4 ekstra afgange i tidsrummet kl. 10-13 pÃ¥ strækningen Ã…rhus-Viborg dels i muligheden for supplerende trafik pÃ¥ strækningerne Skive – Struer, Thisted – Struer og Ribe – Tønder, sÃ¥ der opnÃ¥s to-timers drift pÃ¥ alle strækninger. Dertil kommer muligheden for yderligere at ændre trafikomfanget med -5/+10% mÃ¥lt i tog km. i form af mindre tilpasninger, som kan ligge bÃ¥de i og uden for myldretiden.Â
Lars Barfoed