Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             4. februar 2009

Dok.id        768229

J. nr.           004-u18-000764

  

 

Trafikudvalget har i brev af 1. december 2009 stillet mig følgende spørgsmål 170 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 170:

 

"Ministeren bedes oplyse, om der i beregningerne af, hvad 5. sporsløsningen koster, er medregnet udgifter til udskiftning af signalsystemerne, som jo skal udskiftes under alle omstændigheder, uanset hvilken løsning der vælges til udvidelse af jernbanekapaciteten mellem København og Ringsted. Desuden bedes oplyst, og om der i kapacitetsberegningerne er regnet med nye eller gamle signaler.”

 

Svar:

Det forudsættes i 5. sporsløsningen, at der på strækningen København - Roskilde - Ringsted vil være sket en fornyelse af det bestående signalsystem på strækningen forud for anlæg af 5. spor.

Investeringsoverslaget for 5. spor vil således kun indeholde meromkostningerne til nødvendige udvidelser af signalsystemet, så det også dækker det ekstra 5. spor samt vendesporsanlægget i Roskilde.

Den kapacitetsmæssige effekt af det nye signalsystem på 5. sporet er indregnet. Muligheden for at køre i alt 17 person- og 2 godstogslinier mod Roskilde begrænses såvel af selve 5. sporsløsningen som forholdene på København H.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed