Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             10. november 2008

Dok.id       

J. nr.           432-6

  

 

Trafikudvalget har i brev af 9. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål nr. 17 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 17:

 

”Idet det er spørgerens vurdering, at mange nedsætter farten på Vejlefjordbroen for at nyde udsigten med kødannelser og ulykker til følge, bedes ministeren give udvalget en vurdering af, hvad det vil koste at afskærme Vejlefjordbroen, så der ikke kan kigges ud over siderne af broen. Samtidig bedes ministeren tilkendegive, om ikke en sådan afskærmning vil kunne nedbringe antallet af ulykker på broen.”

 

Svar:

Jeg har forelagt udvalgets spørgsmål for Vejdirektoratet, som har oplyst mig følgende:

Vejdirektoratet arbejder, i forbindelse med de nævnte kapacitets- og kødannelsesproblemer på bl.a. Vejlefjordbroen, for tiden på at lægge sidste hånd på en VVM-undersøgelse af muligheden for at udbygge strækningen på E45 mellem Skærup og Vejle Nord inkl. Vejlefjordbroen. I VVM-redegørelsen vurderes virkninger på miljøet i forbindelse med en udbygning af den eksisterende motorvej på den nævnte strækning.

Flere gange om året er Vejlefjordbroen lukket for høje og lette køretøjer på grund af kraftig sidevind. For at undgå disse kørselsrestriktioner og for at forbedre trafiksikkerheden, er der i forbindelse med VVM-undersøgelsen arbejdet med en løsning på dette problem.

Det kan naturligvis have trafiksikkerhedsmæssige konsekvenser, hvis trafikanternes opmærksomhed fjernes fra vejen. Derfor er der generelt meget fokus på det visuelle miljø omkring statsvejene. Det gælder især elementer, der kan tage opmærksomheden, eksempelvis skilte og vindmøller.

Vejdirektoratet gør samtidigt ofte store anstrengelser for, at trafikanterne også får en oplevelse på turen ved anlæg af nye veje og udbygning af eksisterende veje. Erfaringer viser, at lange lige vejstrækninger kan virke sløvende på trafikanternes opmærksomhed og dermed øge ulykkesrisikoen, mens et gennemtænkt varieret vejforløb bedre kan få trafikanterne til at holde fokus på vejen og trafikken.

Det er Vejdirektoratets vurdering, at udsigten fra Vejlefjordbroen ikke indvirker mærkbart negativt på risikoen for trafikulykker eller kan siges at forringe trafikafviklingen. Der er derfor ikke aktuelle planer om, at Vejlefjordbroen skal udstyres med udsigtshæmmende afskærmning.

VVM-redegørelsen forventes offentliggjort på denne side af jul og vil derefter blive sendt i offentlig høring.

Jeg kan endvidere oplyse, at strækningen indgår i arbejdet med den kommende investeringsplan på transportområdet.

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed