|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            4. februar 2009 J. nr.          004-u18-000764  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 1. december 2008 stillet mig følgende spørgsmål 169 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
" Ministeren bedes oplyse, hvilke investeringer i jernbanenettet, der er nødvendige, hvis der skal anlægges en fast forbindelse over Kattegat. Herunder bedes ministeren oplyse, om nybygningsløsningen mellem København og Ringsted overhovedet vil være nødvendig, hvis der anlægges en Kattegat-forbindelse, idet en væsentlig del af jernbanetrafikken mellem København og Århus i givet fald vil skulle over Roskilde og videre mod Kalundborgområdet."
Hvis man skulle etablere en fast forbindelse over Kattegat, ville det både i Jylland og på Sjælland blive nødvendigt at etablere en række tilstødende baneanlæg, der sikrede forbindelse til det bestående jernbanenet.
Omfanget og karakteren ville naturligvis være helt afhængig af, hvilke lokaliteter på de to sider af Kattegat, som broen/tunnelen skulle forbinde, og hvilket ambitionsniveau man måtte lægge til grund for så vidt angår rejsetiderne.
Regeringen ønsker – jf. udspillet â€Bæredygtig transport†at styrke den kollektive trafik, og ser hurtige rejsetider mellem landsdelene som et centralt middel hertil.
Men også med de investeringer, som der under alle omstændigheder ville være tale om, må man forvente, at en Kattegatbro ville kræve, at der på begge sider af broen anlægges en ny banelinie mellem kysten og Århus hhv. København beregnet for hurtige tog, herunder også en ny bane udenom Roskilde til Københavns centrum.
En sådan ny bane må på delstrækningen ind og ud af København forventes at skulle følge samme linjeføring som Nybygningsløsningen København – Ringsted.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed