|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            6. januar 2009 Dok.id       J. nr.          004-u18-771  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 26. november 2008 stillet mig følgende spørgsmål 158 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).
"Ministeren bedes redegøre for henholdsvis driftsforstyrrelser og sporarbejder i Metroen, månedsvis og fordelt på årene 2007 og 2008."
Driftspålidelighed måles i Metroen som den procentdel af samtlige afgange fra samtlige Metrostationer, der afgår rettidigt.
Da Metroens køreplan ikke opererer med afgangstider, men med en fast tids-afstand mellem togene, bliver driftsstabiliteten opgjort ved at se på antallet af afgange.
Rent praktisk fungerer det ved at opdele døgnet i 3-minutters intervaller. For hvert 3-minutters interval sammenlignes det antal afgange, der burde have været, med det antal afgange der rent faktisk har fundet sted. Hvis der i to på hinanden følgende 3-minutters intervaller mangler mere end 1 afgang, bliver disse afgange registreret som mistede afgange.
Tilsvarende hvis der i to på hinanden følgende 3-minutters intervaller er mere end 1 afgang i overskud, så vil disse afgange blive registreret som uplanlagte afgange og fjernet fra beregningen. Dette for at sikre at metrooperatøren ikke sparer afgange op ved at køre ekstra uden for myldretiden eller om natten. Beregningen foretages for alle stationer i begge retninger, og når dagen er omme, beregnes driftsstabiliteten som planlagte afgange minus mistede afgange divideret med planlagte afgange.
Målet for Metroens driftspålidelighed er 98 pct. rettidige togafgange. Det årlige gennemsnit for driftspålideligheden har ligget på 98 pct. eller derover. En driftspålidelighed over 98 pct. i gennemsnit indebærer, at passagererne sjældent vil opleve større driftsforstyrrelser.
Â
Den gennemsnitlige månedlige driftspålidelighed for 2007 og 2008 var som følger:
MÃ¥ned |
Driftspålidelighed i pct. |
Januar 2007 |
98,5 |
Februar 2007Â Â Â Â Â |
97,8 |
Marts 2007Â Â Â Â Â Â Â |
98,9 |
April 2007 |
98,4 |
Maj 2007 |
98,5 |
Juni 2007 |
98,6 |
Juli 2007 |
98,8 |
August 2007 |
98,6 |
September 2007 |
98,3 |
Oktober 2007 |
97,4 |
November 2007 |
98,2 |
December 2007 |
99,3 |
Januar 2008 |
99,4 |
Februar 2008 |
99,1 |
Marts 2008 |
98,4 |
April 2008 |
98,9 |
Maj 2008 |
98,1 |
Juni 2008 |
98,6 |
Juli 2008 |
97,9 |
August 2008 |
97,0 |
September 2008 |
98,9 |
Oktober 2008 |
99,2 |
November 2008 |
98,5 |
De typiske årsager til driftsforstyrrelser (de hyppigste er nævnt først):
Der har i 2007 og 2008 været følgende planlagte sporarbejder:
April 2007 |
Sporvedligehold mellem Christianshavn og Islands Brygge i påsken |
Maj 2007 |
Test mellem Lergravsparken og Øresund forud for åbningen af strækningen til Lufthavnen |
Maj/Juni 2007 |
Tunnelvask om aftenen |
Juli 2007 |
Skinneslibning om aftenen |
August 2007 |
Test af ny strækning til Lufthavnen om aftenen |
November 2007 |
Beredskabsøvelse mellem Lergravsparken og Christianshavn den 6. november om aftenen |
Marts 2008 |
Sporvedligehold mellem Christianshavn og Islands Brygge i påsken |
Maj 2008 |
Natligt vedligeholdsarbejde den 30. maj |
Juli 2008 |
Tunnelvask om aftenen |
August 2008 |
 Skinneslibning om aftenen |
September |
Natligt vedligeholdsarbejde den 19. september |
November 2008 |
Flytning af brandalarmcentral på Frederiksberg Station om aftenen den 13. november |
November/December 2008 |
Udskiftning af lysreflektorer på etape 3 stationer om søndagen |
Lars Barfoed