Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             6. januar 2009

Dok.id       

J. nr.           004-u18-771

  

 

Trafikudvalget har i brev af 26. november 2008 stillet mig følgende spørgsmål 158 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).

 

Spørgsmål nr. 158:

 

"Ministeren bedes redegøre for henholdsvis driftsforstyrrelser og sporarbejder i Metroen, månedsvis og fordelt på årene 2007 og 2008."

Svar:

 

Driftspålidelighed måles i Metroen som den procentdel af samtlige afgange fra samtlige Metrostationer, der afgår rettidigt.

 

Da Metroens køreplan ikke opererer med afgangstider, men med en fast tids-afstand mellem togene, bliver driftsstabiliteten opgjort ved at se på antallet af afgange.

 

Rent praktisk fungerer det ved at opdele døgnet i 3-minutters intervaller. For hvert 3-minutters interval sammenlignes det antal afgange, der burde have været, med det antal afgange der rent faktisk har fundet sted. Hvis der i to på hinanden følgende 3-minutters intervaller mangler mere end 1 afgang, bliver disse afgange registreret som mistede afgange.

 

Tilsvarende hvis der i to på hinanden følgende 3-minutters intervaller er mere end 1 afgang i overskud, så vil disse afgange blive registreret som uplanlagte afgange og fjernet fra beregningen. Dette for at sikre at metrooperatøren ikke sparer afgange op ved at køre ekstra uden for myldretiden eller om natten.  Beregningen foretages for alle stationer i begge retninger, og når dagen er omme, beregnes driftsstabiliteten som planlagte afgange minus mistede afgange divideret med planlagte afgange.

 

Målet for Metroens driftspålidelighed er 98 pct. rettidige togafgange. Det årlige gennemsnit for driftspålideligheden har ligget på 98 pct. eller derover. En driftspålidelighed over 98 pct. i gennemsnit indebærer, at passagererne sjældent vil opleve større driftsforstyrrelser.

 

 

Den gennemsnitlige månedlige driftspålidelighed for 2007 og 2008 var som følger:

 

MÃ¥ned

Driftspålidelighed i pct.

Januar 2007

98,5

Februar 2007      

97,8

Marts 2007       

98,9

April 2007

98,4

Maj 2007

98,5

Juni 2007

98,6

Juli 2007

98,8

August 2007

98,6

September 2007

98,3

Oktober 2007

97,4

November 2007

98,2

December 2007

99,3

Januar 2008

99,4

Februar 2008

99,1

Marts 2008

98,4

April 2008

98,9

Maj 2008

98,1

Juni 2008

98,6

Juli 2008

97,9

August 2008

97,0

September 2008

98,9

Oktober 2008

99,2

November 2008

98,5

 

 

De typiske årsager til driftsforstyrrelser (de hyppigste er nævnt først):

 

 

 

 

Der har i 2007 og 2008 været følgende planlagte sporarbejder:

 

April 2007

Sporvedligehold mellem Christianshavn og Islands Brygge i påsken

Maj 2007

Test mellem Lergravsparken og Øresund forud for åbningen af strækningen til Lufthavnen

Maj/Juni 2007

Tunnelvask om aftenen

Juli 2007

Skinneslibning om aftenen

August 2007

Test af ny strækning til Lufthavnen om aftenen

November 2007

Beredskabsøvelse mellem Lergravsparken og Christianshavn den 6. november om aftenen

Marts 2008

Sporvedligehold mellem Christianshavn og Islands Brygge i påsken

Maj 2008

Natligt vedligeholdsarbejde den 30. maj

Juli 2008

Tunnelvask om aftenen

August 2008

 Skinneslibning om aftenen

September

Natligt vedligeholdsarbejde den 19. september

November 2008

Flytning af brandalarmcentral på Frederiksberg Station om aftenen den 13. november

November/December 2008

Udskiftning af lysreflektorer på etape 3 stationer om søndagen

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed