Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
624907_0001.png
624907_0002.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
12/12-08004-756
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 26. november 2008 stillet mig følgende spørgsmål157 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Poul Andersen (S).

Spørgsmål nr. : 157

”Vil ministeren forklare, hvorfor EU-direktiv EU/9420 om mekanisketilkoblingsanordninger for motorkøretøjer og påhængskøretøjer oganordningernes fastgøring på køretøjerne fra 1994 endnu ikke erimplementeret i dansk lovgivning? Der henvises til, at Færdselsstyrelsen endnuikke har indført bestemmelser, der svarer til de krav, der eksisterer i EU-direktiv EU/9420. Dette medfører, at mange sammenkoblinger i Danmark erdefekte, f.eks. med revnede eller bøjede trækstænger, hvilket bringer allestrafiksikkerhed i fare.”

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der administrerer de tekni-ske krav om køretøjer i Danmark. Færdselsstyrelsen har svaret følgende:”Direktiv 94/20/EF om tilkoblingsanordningererimplementeret i dansk lov-givning således, som det skal ifølge direktivet. Det vil sige, at køretøjer, der erforsynet med e-godkendt tilkoblingsanordning, ikke kan nægtes godkendt. EU-regler om e-godkendelse af personbiler medfører tillige, at personbiler kun måmonteres med e-godkendte tilkoblingsanordninger.Der er imidlertid ikke i danske regler indsat et generelt krav om, at tilkoblings-anordningerskalvære godkendt i henhold til direktiv 94/20/EF.I 1999 sendte Færdselsstyrelsen et forslag i høring, ifølge hvilket der skulle ind-føres krav om e-godkendelse af tilkoblingsanordninger. Som følge af de ind-komne høringssvar valgte Færdselsstyrelsen dengang, at derikkeskulle indfø-res generelt krav om e-godkendelse af tilkoblingsanordninger.
Det skal fremhæves, at Færdselsstyrelsen ikke har kendskab til, at revnede ellerbøjede trækstænger har været årsag til færdselsuheld. Det skal endvidere be-mærkes, at indførelse af krav om e-godkendelse af tilkoblingsanordningernæppe vil kunne forhindre, at mishandling vil medføre revner og deformatio-ner af tilkoblingsanordningerne. Egenkontrol og kontrol ved periodisk syn harværet tilstrækkeligt til, at fejl ikke har udviklet sig til egentlige svigt af tilkob-lingsanordningerne.Det er styrelsens vurdering, at et krav om e-godkendelse af tilkoblingsanord-ningerne vil være en fordel, da det indbefatter en mærkning af komponenternesåledes, at synsvirksomhederne slipper for at skulle se fabrikanterklæringer.Færdselsstyrelsen har i øvrigt i forbindelse med drøftelserne om indførelse afmodulvogntog allerede givet tilsagn om, at et forslag om indførelse af krav ome-godkendelse af tilkoblingsanordninger vil blive sendt i fornyet høring, hvilketvil ske straks i 2009.”
Side 2/2
Jeg kan henholde mig til Færdselsstyrelsen udtalelse.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed