Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
26. oktober 2009911664004-u18-1292
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 2. oktober 2009 stillet mig følgende spørgsmål 1565(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 1565:
"Ministeren bedes gøre rede for, hvordan Robusthedsplanen kan benævnessom "en god løsning for passagererne", når Robusthedsplanen indebærer, atrejsende til/fra stationerne i Tårnby og Ørestad ved forsinkelser på mellem 3 og6 minutter netop kommer til at opleve såvel togskifte som længere rejsetid."Svar:
Robusthedsplanen er iværksat med henblik på at forhindre, at forsinkelser fraSverige på mellem 3 og 20 minutter breder sig til Kystbanen.Robusthedsplanen tilstræber, at passagerer i et tog, der undlader standsning påenten Tårnby station (i myldretiden) eller på både Tårnby og Ørestad stationer,vil ankomme rettidigt til København H. Dette bidrager til at robusthedsplanener en god løsning for de fleste passagerer.Robusthedsplanen er ligeledes en god løsning for de passagerer, der skal rejseinternt på strækningen fra København H mod Helsingør, idet der, når et togpasserer Peberholm med en forsinkelse på mellem 7 og 20 minutter, indsættesen reservestamme på København H, der afgår planmæssigt mod Helsingør.I tilfælde af at et forsinket tog undlader standsning på Tårnby og Ørestad stati-oner, vil passagerer til/fra disse to stationer opleve forlænget rejsetid.Passagerertildisse stationer kan med fordel foretage togskifte på KøbenhavnsLufthavn, Kastrup station, hvorfra tog i Kastrup-Nivå systemet afgår 10 minut-ter efter tog fra Sverige er ankommet. Eftersom der vil være tale om et forsinkettog fra Sverige på mellem 3 og 6 minutter, vil skiftende passagerers ventetid påKøbenhavns Lufthavn, Kastrup station være begrænset til mellem 4 og 7 minut-ter.PassagererfraTårnby og Ørestad stationer vil ligeledes kunne benytte tog i Ka-strup-Nivå systemet, der afgår fra de to stationer 10 minutter efter togene fraMalmö C er ankommet.
Det skal desuden bemærkes, at i retning fra København H mod Sverige vil Øre-stad og Tårnby stationer blive betjent efter et uændret standsningsmønster.Dette bidrager ligeledes til at robusthedsplanen er en god løsning for passage-rerne.Samlet set er Robusthedsplanen derfor en god løsning for det store flertal afpassagererne.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed