Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
745327_0001.png
745327_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
21. oktober 2009909382231-57
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 28. september 2009 stillet mig følgende spørgsmål1556 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Jens Chr. Lund (S).

Spørgsmål nr. 1556:

" Er ministeren enig med John A. Caldwells synspunkt om, at fatique er enalvorlig risiko i trafikken, og at fatique er årsag til mange ulykker i luften og iden øvrige trafik? Spørgeren er overbevidst om, at fatique er et alvorligtproblem for piloter og kabinepersonalet specielt i den nuværende situation,hvor der kan accepteres arbejdstider dagligt på 14 – 15 timer. Hvilke tiltag agterministeren at tage for at undgå de forudsete alvorlige ulykker inden forlufttrafikken? Finder ministeren daglige arbejdstider for piloter ogkabinepersonale på 14 - 15 timeracceptable?"

Svar:

Som det også fremgår af mit svar på TRU alm. del nr. 1555, har fatigue enbetydning for personers arbejdsindsats.Der er i undersøgelser om havarier er peget på, at fatique har eller kan haveværet en medvirkende årsag. Det er således tilfældet ved det havari, dertidligere i år fandt sted i USA ved Buffalo, hvilket har givet anledning til, at deamerikanske luftfartsmyndigheder har anmodet parterne i luftfartssektoren omat gennemgå reglerne og fremkomme med forslag til ændringer.Det følger af det regelsæt om flyve- og hviletid, som gælder fir danskeluftfartsselskaber og ansatte heri, at besætningsmedlemmer i videst muligtomfang skal gøre brug af de disponible hvilemuligheder og –faciliteter ogtilbringe deres hvileperioder på passende måde. Der påhviler således denenkelte et ansvar for at være udhvilet.Omvendt er det pålagt luftfartsselskabet ved planlægningen at væreopmærksom på den akkumulerede virkning af lang tjenestetid medminimumshvileperioder. Flyvetjenestetidsperioderne skal planlægges på ensådan måde, at besætningen er tilstrækkeligt udhvilet, så den under alleforhold kan udføre deres arbejde på et tilfredsstillende sikkerhedsniveau.Det er en naturlig følge af disse bestemmelser, at der foretages en nærmerevurdering af de konkrete forhold ved flyvningerne på en given rute.
Side 2/2
Der er således ved udformningen af det eksisterende regelsæt inddragetfatigue-elementer.Ligesom i USA er der også fokus på området i EU, og der er ved at bliveiværksat yderligere arbejde i EASA, Det europæiske Luftfartsikkerhedsagentur,der skal munde ud i forslag til supplerende regler på området.Jeg har i den forbindelse senest her i oktober 2009 kontaktettransportkommissær Tajani for at sikre, at dette arbejde sker så hurtigt sommuligt.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed