Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Trafikudvalget har i brev af 28. september 2009 stillet følgende spørgsmål nr. 1553(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen(EL).
26. oktober 2009J.nr. 20090074544/2009-0011747
”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor Arbejdstilsynet stiller krav om, at en stati-onær LPG-tank skal have monteret en sikkerhedsventil, mens der ikke er nogetkrav om, at en togvogn skal have en sikkerhedsventil.”
Jeg har hørt Arbejdstilsynet, som har oplyst følgende:”Der gælder forskellige regler for LPG-tanke i Danmark afhængigt af, om de erstationære eller på togvogne.Stationære LPG-tanke er omfattet af Arbejdstilsynets bekendtgørelse om indretningaf trykbærende udstyr. Bekendtgørelsen implementerer trykudstyrs-direktivet, somer et EU-totalharmoniserings direktiv.Ifølge bekendtgørelsen skal stationære LPG-tanke have monteret en sikkerhedsven-til for at undgå utilladelig trykstigning.En LPG-tank på en togvogn er ikke omfattet af bekendtgørelse om indretning aftrykbærende udstyr.LPG-tanke på togvogne er i stedet reguleret af FN’s Reglement for internationaltransport af farligt gods (RID-reglementet), som er et bilag til den internationaleCOTIF-konvention for jernbanetransport.Da LPG-tanke på togvogne er forbundet med flere risici end stationære LPG-tanke,stilles der strengere krav til sikkerheden på en togvogn end på en stationær LPG-tank.En LPG-tank på en togvogn skal enten være forsynet med en sikkerhedsventil, derer beskyttet mod at blive ødelagt, eller også skal tanken være hermetisk lukket.
En hermetisk lukket tank skal være konstrueret til væsentligt højere tryk og tilligeudstyret med forskellige sikkerhedsanordninger, der afhænger af de konkrete for-hold.”Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets oplysninger.Som det fremgår, er sikkerhedskravene forskellige fra stationære LPG-tanke ogLPG-tanke på togvogne. For begge tanksystemer er der fastsat internationalt base-rede regler, som sikrer, at opbevaringen af flaskegas sker forsvarligt.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2