Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
9. december 2008765784004-u18-755
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 26. november 2008 stillet mig følgende spørgsmål155 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 155:
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 20. november 2008 fra Kerte-minde Byråd vedr. udviklingen inden for den kollektive trafik, jf. TRU alm. del -bilag 107."Svar:
Indledningsvis vil jeg gerne præcisere et par af de 0plysninger, hvorpå byråds-medlemmerne fra Kerteminde bygger deres bekymringer for den kollektivebustrafik.For det første kan jeg oplyse, at det seneste skøn fra Trafikselskaberne på in-deksreguleringen ikke er 9,5 % som oplyst i brevet fra Kerteminde, men i stedet7 %. Trafikselskaberne har oplyst, at det lavere skøn skyldes den faldende olie-pris.For det andet vil jeg også præcisere, at det ikke er korrekt, når byrådspolitiker-ne i Kerteminde skriver, at taksterne kun må stige med det almindelige prisin-deks.Taksterne i den kollektive trafik er underlagt et takstloft, der er baseret på for-ventninger til pris- og lønudviklingen i den kollektive trafik. Takstloftet korri-geres med to års forsinkelse for den faktiske udvikling, og loftet vil derfor overtid svare til pris- og lønudviklingen i den kollektive trafik. Det kan dog ikkeundgås, at der de enkelte år kan være afvigelser mellem den forventede og denfaktiske udvikling.Endvidere sker der hvert år på baggrund af drøftelser med KL og Danske Regi-oner en pris- og lønfremskrivning af det aftalte udgiftsniveau for hhv. kommu-ner og regioner. For så vidt angår den andel af de kommunale og regionale ud-gifter, der vedrører tilskud til den kollektive trafik, foretages pris- og løn-fremskrivningen på baggrund af et indeks, som primært bygger på skøn for ud-viklingen i brændstofpriser og skøn for lønudviklingen i den private sektor.
Udsvingene i olieprisen indarbejdes således i taksterne over tid, og takstloftetsikrer passagerne mod takststigninger udover pris- og lønudviklingen samtidigmed, at trafikselskabernes takstprovenu ikke udhules. Takstloftet balancererefter min opfattelse dermed passagerernes og trafikselskabernes økonomiskeinteresser på en hensigtsmæssig måde.Jeg vil også gøre opmærksom på, at et af formålene med lov om trafikselskabernetop er, at betjeningen og omfanget af den lokale bustrafik fastsættes tæt påpassagererne på lokalt og regionalt politisk niveau. Det omfatter også en priori-tering mellem de forskellige områder, som kommunerne efter kommunalre-formen skal varetage.Samtidigt vil jeg understrege, at regeringen følger udviklingen i den kollektivetrafik tæt – herunder også trafikselskabernes busdrift. Det indebærer også, atjeg er opmærksom på de udfordringer den lokale og regionale bustrafik stårover for. I den forbindelse har regeringen også fokus på samspillet mellem for-skellige transportformer.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed