Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
604091_0001.png
604091_0002.png
Udkast
MINISTEREN
SAS Scandinavian Airlines Danmark A/SAtt.: Adm. direktør Susanne LarsenLufthavnsboulevarden 142770 Kastrup
DatoJ. nr.
29. oktober 2008234-13
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Kære Susanne LarsenTak for dit brev af 3. oktober 2008 vedrørende Københavns Lufthavn.Lad mig indledningsvis understrege, at jeg er meget enig i målsætningerne forKøbenhavns Lufthavn, således som de er angivet i redegørelsen ”Dansk Luftfart2015”, hvoraf det fremgår, at”Københavns Lufthavn skal være et internationalt knudepunkt forflytrafikken i hele Norden og Østersøregionen, og lufthavnen skal være medtil at sikre fortsat vækst og dynamik i Øresundsregionen.”For at kunne opfylde visionerne i ” Dansk luftfart 2015”, herundermålsætningerne for Københavns Lufthavn, er takstniveauet, kvaliteten ogkapaciteten i lufthavnen væsentlige forhold. Det er derfor også væsentligeelementer i det arbejde, Statens Luftfartsvæsen udfører i forbindelse med båderevisionen af modellen for takstfastsættelsen og i forhold til tilsynet medkapaciteten i lufthavnen.De seneste 6 år har der været en reguleringsmodel for takstfastsættelsen ilufthavnen, hvor det grundlæggende princip har været, at lufthavnen ogluftfartsselskaberne skal forhandle sig til enighed om takstudviklingen. Hvisdette ikke er muligt, vil Statens Luftfartsvæsen blive aktiveret og fastsætterammerne for taksternes udvikling. Jeg kan med glæde konstatere, at det harværet muligt for luftfartsselskaberne og Københavns Lufthavn at indgå enaftale om taksternes størrelser for alle 6 år.På baggrund af et forberedende arbejde, hvor Københavns Lufthavne og densvæsentligste brugere – heriblandt SAS - var inddraget, har StatensLuftfartsvæsen udarbejdet et forslag til en revideret model fortakstfastsættelsen i lufthavnen. Forslaget er i øjeblikket i offentlig høring.Forslaget bygger grundlæggende på det samme princip som den model, der harværet anvendt de seneste 6 år.For at sikre en sammenhæng mellem takstniveau og serviceniveau er modellenudbygget, således at lufthavnen og luftfartsselskaberne skal indgå en særligaftale om serviceniveauer på udvalgte områder af betydning for passagerernesog luftfartøjernes flow gennem lufthavnen. Aftalen skal indeholde enkvantificering af målepunkter og principper for indregning i taksterne.
Side 2/2
Såfremt lufthavnen og luftfartsselskaberne ikke kan forhandle sig til en aftaleom taksterne, vil disse skulle fastsættes af Statens Luftfartsvæsen. Skulle detteblive tilfældet, indeholder modellen en bestemmelse om, at en andel af afkastetfra det kommercielle område i lufthavnen vil indgå ved Statens Luftfartsvæsensfastsættelse af rammerne for taksternes udvikling. Lufthavnen vil selvfølgeligstadig skulle have et rimeligt afkast.Københavns Lufthavn er i sin driftstilladelse forpligtet til at sikre, at lufthavnentil enhver tid opfylder behovet for nationale og internationale, herunderinterkontinentale, trafikforbindelser ved at kunne tilbyde den nødvendigekapacitet med hensyn til afvikling af lufttrafik. Statens Luftfartsvæsen førertilsyn med dette.Det er derfor samlet set mit indtryk, at der er iværksat en række initiativer, somsikrer SAS en væsentlig rolle i opfyldelsen af den luftfartspolitiske vision ogmålsætning omkring Københavns Lufthavn.Kopi af dette brev er sendt til Folketingets Trafikudvalg.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed