Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
735042_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
28. september 2009904085004-U18-1265
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 17. september 2009 stillet mig følgende spørgsmål1482 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 1482:

"Ministeren bedes redegøre for Femern-forbindelsens økonomi, hvis man påudgiftssiden havde etableret en buffer på 30 procent, som man fremover vil gø-re ved store infrastrukturinvesteringer."

Svar:

Den 17. september 2008 oversendte jeg til Folketingets Trafikudvalg rapporten’Fast forbindelse over Femern Bælt – Finansiel analyse’, jf. folketingsåret2007–08 (2. samling), alm. del – bilag 529.Det fremgår af tabel 9.4 på side 22 i ovennævnte rapport, at den forventede til-bagebetalingstid for kyst til kyst-forbindelsen ved en anlægsudgift på 32,8 mia.kr. plus 15 pct., svarende til knap 38 mia. kr., er beregnet til 30 år ved den for-udsatte realrente på 3,5 pct. p. a. Da anlægsskønnet på 32,8 mia. kr. ifølge side10 i ovennævnte rapport indeholder reserver på knap 16 pct., er der i beregnin-gen indregnet ikke-øremærkede reserver på godt 33 pct.Det fremgår af bemærkningerne til lov om projektering af fast forbindelse overFemern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, at de skønnede anlægsud-gifter for de danske landanlæg er i størrelsesordenen 8–9 mia. kr. Beløbet in-deholder reserver på 50 pct.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed