Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
28. september 2009904085004-U18-1265
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 17. september 2009 stillet mig følgende spørgsmål1481 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 1481:
"Ministeren bedes kommentere den kritik af økonomien i Fehmernbroen, somfremføres i Dagbladet Informations artikel "Speciale: Fehmernbroen vil spræn-ge budgettet" den 16. september 2009."Svar:
Jeg er meget uenig i nævnte artikels fremstilling af den faste forbindelse overFemern Bælt. Det er ikke kun konklusionerne, der er fejlagtige. Artiklen hardesværre grundlæggende misforstået, hvordan beslutningerne om FemernBælt-forbindelsen bliver truffet.I relation til den faste forbindelse over Femern Bælt har Folketinget i førsteomgang taget stilling til projektet i form af en projekteringslov. Projekterings-loven har til formål at få undersøgt projektet så godt, at det er muligt at fast-lægge linjeføringen og den tekniske løsning. Beslutningsprocessen for FemernBælt-forbindelsen er dermed væsentlig anderledes, end det var tilfældet for bå-de Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen, hvor Folketinget vedtogen anlægslov uden forudgående projekteringslov.Folketinget vil først skulle tage endelig stilling til Femern Bælt-forbindelsenmed vedtagelse af en anlægslov. Anlægsloven vil være baseret på resultaterne afde forundersøgelser, der gennemføres med hjemmel i projekteringsloven, dvs.blandt andet miljøundersøgelser (VVM), geotekniske undersøgelser og under-søgelser af de sejladssikkkerhedsmæssige forhold i Femern Bælt.På baggrund af resultaterne af forundersøgelserne vil der kunne opstilles et an-lægsbudget for den faste forbindelse over Femern Bælt. Dette anlægsbudget vilindgå i det forslag til anlægslov, som jeg forventer fremsat i Folketinget om-kring 2012.Der kan således endnu ikke opstilles et anlægsbudget for den faste forbindelseover Femern Bælt. I bemærkningerne til lov om projektering af fast forbindelseover Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark er der anført anlægs-skøn. Disse anlægsskøn er baseret på grundige forundersøgelser, der blandt
andet er baseret på de faktiske anlægsudgifter, der er registreret på de fasteforbindelser over Storebælt og Øresund. Erfaringerne fra de tidligere gennem-førte projekter er dermed indregnet.Det i lovbemærkningerne til projekteringsloven anførte anlægsskøn for den fo-retrukne tekniske løsning, en skråstagsbro med en firesporet motorvej og toelektrificerede jernbanespor, beløber sig til 33 mia. kr. i faste 2008-priser førgennemførelse af VVM-undersøgelser mv. I dette anlægsskøn er indeholdt re-server på ca. 4,5 mia. kr., svarende til knap 16 procent. Hertil kommer omkring8–9 mia. kr. for udbygningen af de danske landanlæg. Dette beløb indeholderreserver på 50 procent.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed