Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
9. oktober 2009904015004-U18-1264
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 17. september 2009 stillet mig følgende spørgsmål1472 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 1472:
"Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt det er fagligt forsvarligt at udarbejdetrafikprognoser, der ikke inkluderer demografiske ændringer, og især at deældres andel af befolkningen vil stige betydeligt i de næste årtier, jf. svar af 11.september 2009 på spørgsmål nr. 1394."Svar:
Jeg mener, at de trafikprognoser, der ligger til grund for vurderingen afvejprojekter, som f.eks. Herning-Vejle og Herning-Århus er gennemført på etforsvarligt grundlag.Når de trafikale effekter af et nyt vejanlæg skal vurderes, benyttes normalt entrafikmodel. I Danmark findes i øjeblikket en række regionale trafikmodeller.På baggrund af aftalen om en grøn transportpolitik fra januar 2009 er enlandsdækkende trafikmodel nu under udarbejdelse. Landstrafikmodellen vil,når den er færdig, give mulighed for at gennemføre trafikberegninger medfremskrivninger baseret på bl.a. demografiske data (som befolknings- ogarbejdspladsudvikling) og økonomisk udvikling. I de eksisterende regionaletrafikmodeller findes der en tilsvarende mulighed i OTM trafikmodellen forhovedstadsområdet.De øvrige regionale trafikmodeller benyttes primært til at beregne ændrederutevalg for biltrafikken som følge af ændringer i vejnettet. Væksten over tidindgår i disse modeller som en forudsætning hentet fra mere overordnedefremskrivninger af trafikken udenfor trafikmodellen. Disse forudsætningeropstilles på baggrund af forventninger til både nationale og regionaleudviklingstendenser. Midt- og Vestjyllandsmodellen, som er benyttet tiltrafikberegninger for motorvejene Herning-Vejle og Herning-Århus, er eteksempel på en sådan model.Med venlig hilsen
Lars Barfoed