Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
762352_0001.png
762352_0002.png
762352_0003.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
24/11-09004-1261
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 16. september 2009 stillet mig følgende spørgsmål1463 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1463:

”Ministeren bedes redegøre for, hvordan det kan gå til, at Færdselsstyrelsenkan godkende forhold, der gør det muligt for vognmænd/vikarbureauer atudleje chauffører til 115 euro brutto pr. døgn i minimum 6 døgn pr. uge, oghvor chaufførerne ikke får betaling for weekendhvil, når almindelige danskevognmænd, der overholder overenskomster og dansk lovgivning har enlønomkostning på ca. 2.000 kr. brutto pr. døgn."

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der oplyser følgende:”Spørgsmålet vedrører den chaufførvikarordning, som blev indført ved enændring af godskørselsloven i 2000.Indtil da kunne en dansk vognmandsvirksomhed til kørsel i Danmark kunanvende chauffører ansat hos virksomheden eller chauffører udlånt fra enanden dansk vognmandsvirksomhed. I begge tilfælde stiller godskørselslovenkrav om, at vognmandsvirksomheden skal følge de bestemmelser om løn- ogarbejdsvilkår for chauffører, der findes i de pågældende kollektiveoverenskomster.Ved lovændringen i 2000 blev det muligt for danske vognmandsvirksomhederat anvende chaufførvikarer fra chaufførvikarvirksomheder, der er godkendt afFærdselsstyrelsen, til kørsel i Danmark. Baggrunden for lovændringen varblandt andet at give de danske vognmandsvirksomheder mulighed for størrefleksibilitet i tilrettelæggelsen og udførelsen af deres kørsel.For at chaufførvikarordningen ikke skulle være en – i EU-retlig henseende –diskriminerende foranstaltning, blev det i loven fastsat, atchaufførvikarvirksomheder etableret i andre EU-lande ligeledes kan godkendestil at drive chaufførvikarvirksomhed i Danmark.
Det fremgår af bemærkningerne til L 90 1999/2000 forslag til lov om ændringaf lov om godskørsel og lov om buskørsel, at chauffører tilknyttet dansketablerede vikarvirksomheder skal aflønnes efter gældende kollektivoverenskomst, mens spørgsmålet om aflønning af udenlandske chaufførvikarerikke er berørt i forarbejderne til loven.I samarbejde med erhvervets organisationer fra både arbejdsgiver- ogarbejdstagerside, herunder SiD (nu 3F), udarbejdede Færdselsstyrelsen idecember 2004 brochuren ”Brug af chaufførvikarer”. Brochuren var tænkt somen generel vejledning til vognmandsvirksomheder, der ønskede at anvendechaufførvikarer. Den har ikke været anvendt som administrationsgrundlag forFærdselsstyrelsen, da der ikke har været rejst sager på området.Af brochuren fremgik det blandt andet, at det ved anvendelse af chaufføreransat i et udenlandsk chaufførvikarbureau ”ikke er et krav, at betaling af løn ogpension skal ske efter en dansk kollektiv overenskomst.” I praksis harØstaftalen forhindret anvendelse af chaufførvikarer fra Estland, Letland,Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet, Ungarn, Bulgarien ogRumænien, idet en chauffør i medfør af Østaftalen skulle have opholds- ogarbejdstilladelse for lovligt at kunne arbejde som chaufførvikarer hos danskevognmandsvirksomheder på dansk indregistrerede køretøjer i Danmark.I forbindelse med udløbet af Østaftalen og på baggrund af en konkret sag er dernu rejst spørgsmål om, hvorvidt en chaufførvikar fra en udenlandskchaufførvikarvirksomhed kan nøjes med aflønning efter de løn- ogansættelsesvilkår, der er gældende i chaufførvikarvirksomhedensetableringsland, eller om vilkårene i en dansk overenskomst skal følges.Der er i godskørselsloven fastsat regler om, at danskechaufførvikarvirksomheder skal følge gældende kollektive overenskomster.Udenlandske chaufførvikarvirksomheder er ikke omtalt i den forbindelse.Færdselsstyrelsen har afledt af den konkrete sag genovervejet spørgsmålet omaflønning af udenlandske chaufførvikarer. Styrelsen har ud fra lovensprincipper om aflønning af chauffører vurderet, at det ikke har væretintentionen, at udenlandske chaufførvikarer kan køre på danske biler iDanmark til lønninger, der ligger under dansk overenskomstniveau.EU har i oktober 2008 vedtaget det såkaldte Vikardirektiv, der fastslår, atvikarer skal aflønnes efter de løn- og arbejdsvilkår, der er gældende i det land,hvor arbejdet udføres. Direktivet skal være gennemført senest i december 2011.På baggrund af den konkrete sag og i lyset af Vikardirektivet vilFærdselsstyrelsen nu præcisere over for de allerede godkendte 13 udenlandskechaufførvikarvirksomheder, at selvom virksomheden ikke skal indgå enegentlig dansk overenskomst, skal de ved aflønning af udenlandskechaufførvikarer ved kørsel på danske lastbiler i Danmark følge niveauet i degældende danske overenskomster.
Side 2/2
Det vil fremover blive et vilkår for godkendelse af udenlandskechaufførvikarvirksomheder, at disse bekræfter at ville følge niveauet i danskeoverenskomster. Præciseringen vil desuden fremgå af godkendelsen til drift afchaufførvikarvirksomhed og af Færdselsstyrelsens hjemmeside.”Jeg kan henholde mig til Færdselsstyrelsens udtalelse.Med venlig hilsen
Side 3/3
Lars Barfoed