Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
741323_0001.png
741323_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
8. oktober 2009004-U18-1256
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 10. september 2009 stillet mig følgende spørgsmål1460 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 1460:

" Ministeren bedes kommentere henvendelse af 8. september 2009 fraØkonomisk Forening for Persontransport vedr. fremtidsudsigterne fortaxibetjening i landdistrikterne, jf. TRU alm. del - bilag 613."

Svar:

Økonomisk Forening for Persontransport anfører i henvendelsen, at foreningener betænkelig ved fremtidsudsigterne for taxibetjening i landdistrikterne blandtandet på grund af Færdselsstyrelsens ubegrænsede udstedelse af begrænsedeEP-tilladelser, den mere og mere udvandede definition af begrebet rutekørselog Færdselsstyrelsens/trafikselskabernes udstedelse af begrænsede/betingederutetilladelser.Jeg kan oplyse, at den brede definition af begrebet rutekørsel, som foreningenomtaler, vedrører den samordnede kørsel, dvs. de kommunale og regionalelovpligtige kørselsordninger, som de fleste regionale trafikselskaber har samleti én kørselsordning, der er åben for alle.Begrundelsen for at indføre sådanne samordnede kørselsordninger er, at det ermere økonomisk rentabelt for regioner og kommuner at lade kørslen foretagesom rutekørsel med flere passagerer ad gangen end at foretage hver enkeltkørsel som taxikørsel efter taxameter.Det er Transportministeriets vurdering, at de samordnede kørselsordningerfalder ind under trafikselskabslovens rutekørselsdefinition. For at der er taleom rutekørsel i trafikselskabslovens forstand, skal der være fastlagt en rute, førkørslen begyndes. Begrebet rute forstås i denne sammenhæng bredt, det vilsige, at kørslen skal finde sted indenfor et geografisk afgrænset område. Rutenbehøver således ikke nøjagtigt at følge samme vejstrækninger hver dag, menkan f.eks. være inden for et regionalt trafikselskabs område. Denne rute skalhave fastlagt steder, hvor der sker af- og påstigning. Disse kan variere fra dag tildag, men skal være fastlagt inden kørslen påbegyndes.
Der skal være tale om kørsel, der sker regelmæssigt. Regelmæssigt er i denneforbindelse defineret som kørsel over mindst 3 kørselsdage og mindst en gangugentligt. Det vil sige, at den mindste udgave af rutekørsel, der kan godkendes,er kørsel på en rute over 3 dage eller en gang ugentlig i 3 uger. Dette er f.eks.tilfældet ved kørsel til en musikfestival fra fredag til søndag eller natbuskørsel 3fredage ved juletid.Kørslen skal være åben for alle. Derfor kan alle uden at være omfattet af enlovpligtig kørselsordning også kontakte trafikselskabet, og borgerens konkretekørselsbehov vil så blive indpasset i ruten. Dette er naturligvis mod betaling.Den samordnede kørsel kan udføres af taxier med tilladelse efter taxiloven,busser med tilladelse efter busloven og personbiler med tilladelse efterbusloven, begrænset til almindelig rutekørsel for et trafikselskab med enpersonbil (kaldet EP–tilladelse af vognmændene). Personbilerne erindregistreret til erhvervsmæssig personbefordring med anvendelse tilrutekørsel.Både busvognmænd og taxivognmænd, herunder taxivognmænd med ensåkaldt EP-tilladelse, kan således deltage i udbud om samordnet kørsel.Færdselsstyrelsen har oplyst, at styrelsen igennem en længere årrække harudstedt de såkaldte EP–tilladelser, der udstedes både til taxi- ogbusvognmænd. Alle, der opfylder de fastsatte krav, kan få udstedt en EP-tilladelse. Hovedparten af de vognmænd, der har en EP-tilladelse, ertaxivognmænd. For at få udstedt en sådan tilladelse skal vognmanden blandtandet dokumentere, at vedkommende har kontrakt med et regionalttrafikselskab om udførelse af almindelig rutekørsel. Køretøjet må udelukkendeanvendes til denne kørsel.Med venlig hilsen
Side 2/2
Lars Barfoed