Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
741122_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
7. oktober 2009901007004-u18-1255
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 10. september 2009 stillet mig følgende spørgsmål1459 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).

Spørgsmål nr. 1459:

”Ligeledes i samme høringssvar understreger DSB behovet for en opgraderingaf Lille Syd, således at der er dobbeltspor på hele strækningen Køge-Roskilde.Hvad vil en sådan udbygning koste og forudsætte af sporarbejde?”

Svar:

Jeg formoder, at der med spørgsmålet kun tænkes på dobbeltspor på den del afbanestrækningen Køge – Roskilde, som vil forbinde Køge med en ny Køge Nordstation i forbindelse med København – Ringsted projektet. Det er i hvert faldden etape, som omfattes af DSBs høringssvar.Trafikstyrelsen har via trafikale analyser påvist at når Lille Syd banen udbyggesmed et ekstra spor mellem Køge Station og Københavnsvej, vil strækningenmellem Køge Nord og Køge station rumme tilstrækkelig kapacitet til at afvikleden trafik, der er lagt til grund for projektet. I Nybygningsløsningen forudsæt-tes to tog pr. time mellem Køge og København via den nye bane og to tog pr.time mellem Køge og Roskilde via Lille Syd.Hvis der måtte vise sig behov for at køre flere tog mellem Køge og Københavnvia Køge Nord, f. eks. i tilslutning til en opgradering af banen videre mellemKøge og Næstved og udvidelse af banegårdskapaciteten i København, vil detvære muligt at udbygge strækningen mellem Køge og Køge Nord til gennemgå-ende dobbeltspor.Der foreligger pt ikke noget overslag for dobbeltspor hele vejen mellem Køge ogKøge Nord.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed