Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
741020_0001.png
741020_0002.png
741020_0003.png
FolketingetTrafikudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. oktober 2009Færdsels- og våben-kontoretAndreas Emil Chri-stensen2009-151-0315AEC40546
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1454 (Alm. del), som Folke-tingets Trafikudvalg har stillet justitsministeren den 10. september 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Brian Mikkelsen/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1454 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes redegøre for, hvordan det kan gå til, atmyndighederne tilsyneladende ikke griber effektivt ind modvognmænd, som i strid med køre- og hviletidsreglerne ladersine chauffører holde sit ugentlige hvil i lastvognen (jf. TV2Nords nyheder den 6. september 2009 klokken 19.30).”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Køre- og hviletidsbestemmelserne fremgår af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 (køre-og hviletidsforordningen) og Rådets forordning (EØF) nr.3821/85 (kontrolapparatforordningen).Af artikel 4, litra h, i køre- og hviletidsforordningen fremgår,at en ugentlig hviletid er en ugentlig periode, i hvilken føre-ren frit kan disponere over sin tid. Ugentlig hviletid dækkerover begreberne ”regulær ugentlig hviletid”, der er ethverthvil på mindst 45 timer, og ”reduceret ugentlig hviletid”, derer ethvert hvil, som er mindre end 45 timer, men som, medforbehold af betingelserne i artikel 8, stk. 6, kan reduceres tilmindst 24 timer i træk.Af artikel 8, stk. 8, i køre- og hviletidsforordningen fremgår,at daglige hviletider og reducerede ugentlige hviletider, dertages borte fra hjemstedet, kan tilbringes i køretøjet, hvis deter udstyret med passende sovefaciliteter til hver fører, og kø-retøjet holder stille. Det kan heraf modsætningsvis sluttes, aten regulær ugentlig hviletid på 45 timer eller mere ikke lov-ligt kan tilbringes i køretøjet. Det er ikke nærmere reguleret ikøre- og hviletidsforordningen, på hvilken måde et sådanthvil skal afholdes.Forordningen indeholder således mulighed for, at en førerkan tilbringe en reduceret ugentlig hviletid i køretøjet, når detpågældende ugehvil tages borte fra hjemstedet, forudsat atkøretøjet er udstyret med passende sovefaciliteter til hver fø-rer, og køretøjet holder stille.Politiets kontrol af tunge køretøjer er et prioriteret indsatsom-råde. Kontrollerne foretages dels som stikprøvekontroller,dels som målrettede kontroller og omfatter bl.a. kontrol medoverholdelse af de køre- og hviletidsbestemmelser, der ud fraet færdselssikkerhedsmæssigt synspunkt er mest relevante,herunder reglerne om ugentlig hviletid. Opstår der i forbin-2
delse med kontrol af et køretøj mistanke om, at føreren harafholdt en ugentlig hviletid i køretøjet i strid med køre- oghviletidsbestemmelserne, vil der blive indledt en efterforsk-ning.Det kan supplerende oplyses, at en transportvirksomhed erobjektivt ansvarlig for førerens overtrædelser af køre- og hvi-letidsbestemmelserne, jf. §§ 13-14 i bekendtgørelse nr. 328 af28. marts 2007 om køre- og hviletidsbestemmelserne i vej-transport. Det betyder, at den virksomhed, i hvis interesse enfører udfører kørsel, pålægges ansvar som arbejdsgiver, uan-set om der er noget at bebrejde virksomheden i forbindelsemed førerens overtrædelse af bestemmelserne. Bøden til enarbejdsgiver fastsættes til det dobbelte af bøden til føreren.”
3