Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
725371_0001.png
725371_0002.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
14. september 2009004-U18-1250
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 4. september 2009 stillet mig følgende spørgsmål1443 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 1443:

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. august 2009 fra Svend-borg og Langeland Kommuner vedrørende projektet "Fra omvej til smutvej", jf.TRU alm. del - bilag 600."

Svar:

Med udspillet ”Fyn og Femern - fra omvej til smutvej” ønsker Svendborg ogLangeland Kommuner at gøre Rute 9 til en alternativ forbindelse til Femern fraFyn og Jylland. Projektet omfatter bl.a. en opgradering af rute 9 samt en op-gradering af færgehavnene ved Spodsbjerg og Tårs med indsættelse af hurtig-færger. Visionen er, at det skal tage 20 min. at køre fra Svendborg til Spods-bjerg, 20 min. at sejle til Lolland og 20 min. at køre derfra til den kommendeFemern-forbindelse.Det er min hensigt at foreslå forligspartierne bag aftalen om en grøn transport-politik at iværksætte en forundersøgelse af perspektiver for en styrkelse af Rute9, hvilket jeg også har nævnt i forskellige sammenhænge, herunder i forbindel-se med mit besøg i Svendborg Kommune d. 28. august 2009.I starten af 90’erne blev foretaget et udredningsarbejde vedrørende en fremti-dig højklasset vejforbindelse mellem Odense og Maribo, der resulterede i rap-porten ”Sydøst-ruten, Rute 9, Odense-Maribo” fra 1992. Med baggrund i detteudredningsarbejde har Vejdirektoratet skitseret en række udbygningsmulighe-der og reserveret arealer med henblik på eventuel udbygning.Udbygningsmulighederne for Rute 9 omfatter udbygning til delvis motortrafik-vej mellem Svendborg og Spodsbjerg Færgehavn. Over Tåsinge anlæggesomfartsveje ved byerne Bregninge og Lundby, og på Langeland er det tanken,at den eksisterende motortrafikvej fra Spodsbjerg Færgehavn fortsættes i en nyomfartsvej nord om Rudkøbing.
På Lolland omfatter udbygningsmulighederne en fremtidig udbygning til enmotortrafikvej mellem motorvej E47 ved Maribo og Tårs Færgehavn iforlængelse af den eksisterende motortrafikvej mellem Tårs Færgehavn ogHalsted.For så vidt angår udbygning af Spodsbjerg Havn, oplyser Sund & Bælt HoldingA/S, at tanken om at etablere en erhvervshavn i Spodsbjerg har bygget på mu-ligheden for udskibning af vindmølletårne. Sund & Bælt Holding A/S’s forud-sætning for deltagelse i projektet har været, at der kunne garanteres en mini-mumsomsætning over en årrække på havnen.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed