Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato25. september 2009Dok.id 898362J. nr. 231-57Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 2. september 2009 stillet mig følgende spørgsmål1432 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Jens Christian Lund (S).Spørgsmål nr. 1432:
”Har SLV givet tilladelse til, at fly af typen Ilyushin 76 må flyve COMBI –flyvninger, altså flyvninger med soldater og materiel samtidigt? Hvis det ikke erSLV, der har givet disse tilladelser, kan ministeren da orientere spørgeren om,hvem der har givet disse tilladelser, da flyet efter spørgerens opfattelse flyverCOMBI – flyvninger? Dette synes i modstrid med de tilladelser, som spørgerenlæser i dokumenter fra Ilyushin fabrikkerne, Inversijas, tilladelser og detlettiske Luftfartsvæsens hjemmeside (Latvia Aircraft register). Spørgerensopfattelse er ved læsning af disse dokumenter, at flyene med koderne YL-LAKog YL-LAL kun er godkendt til fragtflyvning, da det ser ud til, at de kun måmedbringe 0 passagerer, 7 piloter og 2 besætningsmedlemmer ud over lasten.”Svar:
Jeg har indhentet følgende udtalelse fra Statens Luftfartsvæsen (SLV), hvortiljeg kan henholde mig:” Ansvaret for godkendelse af den pågældende konfiguration på de ispørgsmålet nævnte Ilyushin 76, der giver mulighed for kombineret fragt- ogpassagertransport, henhører under de lettiske myndigheder.SLV skal derfor ikke give tilladelse til brug af den pågældende konfigurationmed kombineret fragt- og passagertransport.SLV er i besiddelse af kopi af en ”Special autorisation” til pågældendekombinationskonfiguration udstedt i juli 2003 og forlænget den 20. august2009 af de Lettiske luftfartsmyndigheder.
SLV har endvidere modtaget kopi af et brev fra producenten af luftfartøjstypenIyushin 76 til Forsvarskommandoen. Heraf fremgår det, at konfigurationen påde Ilyushin 76 som Inversija anvender, er accepteret af fabrikanten.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed