Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
25. september 2009898362231-57
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 2. september 2009 stillet mig følgende spørgsmål1430 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Jens Christian Lund (S).Spørgsmål nr. 1430:Har SLV gennemført sikkerhedsinspektioner af de lettiske fly af typen Ilyushin76, som Forsvaret benytter til strategisk lufttransport af soldater og materiel tileksempelvis Afghanistan? I bekræftende fald vil spørgeren gerne informeresom resultatet af denne inspektion – om muligt ved en teknisk gennemgang afinspektionsrapporten.”Svar:Jeg har indhentet følgende udtalelse fra Statens Luftfartsvæsen (SLV), hvortiljeg kan henholde mig:”SLV har siden 1996 gennemført inspektioner af fly, der ikke er på danskregister, når de flyver til og fra en dansk lufthavn - de såkaldte SAFAinspektioner (Safety Asessment of Foreign Aircraft).SAFA-inspektioner foregår normalt uanmeldt, når flyene ankommer til endansk lufthavn.Ved en SAFA-inspektion undersøger SLV flyets generelle tilstand, fejl ogmangler ved nødudstyr, flyets og besætningens dokumentation, certifikater mv.Hvis der findes fejl eller uregelmæssigheder, påtaler SLV det for kaptajnen,luftfartsselskabet og i alvorlige tilfælde for det pågældende selskabs egenmyndighed. Hvis fejlene er af en sådan art, at SLV vurderer, at det ikke ersikkerhedsmæssigt forsvarligt at gennemføre flyvningen, udstedes der etstartforbud, indtil fejlene er udbedret.For hver inspektion inddeles eventuelle afvigelser fra gældende standarder i 3kategorier. Afvigelserne er inddelt efter i hvor høj grad de kan influere påflyvesikkerheden.Kategori 1 afvigelse har kun mindre indflydelse på flyvesikkerheden, kategori 2afvigelse kan have nogen indflydelse på flyvesikkerheden, og kategori 3afvigelse kan have betydelig indflydelse på flyvesikkerheden.
Side 2/2
Den 12. august 2009 har SLV i Karup Lufthavn udført en SAFA- inspektion pået lettisk Ilyushin 76 fly fra luftfartsselskabet Inversia, registreret YL-LAL, sombl.a. anvendes af det danske forsvar.Ved inspektionen blev der registreret 3 afvigelser fra gældende standarder:I henhold til Chicago-konventionen, Annex 6 part 1 pkt.6.2.3 c, er der krav om,at der medbringes opdateret dokumentation af bl.a. såkaldte rutemanualer.Ved inspektionen blev det konstateret, at revisionsstatus ikke var opdateret.Dette forhold udløste en kategori 2 afvigelse.Det blev konstateret at Luftfartøjet var konfigureret således, at det udoverfragttransport også kunne medføre op til 48 passagerer. Dette fremgik ikke afluftfartsselskabet Inversijas Operations Specifications (OS), men derimod af etdokument, der var udstedt i tilknytning hertil.Inversijas OS var dateret april 2009, hvorimod tillægsdokumentet var dateretjuli 2003. Dette misforhold mellem udstedelsesdatoerne udløste ligeledes enkategori 2 afvigelse.Såvel OS som tillægsdokument var udstedt af de LettiskeLuftfartsmyndigheder.På luftfartøjets venstre side ved bagerste del af understellet konstateres det, atder manglede 5 nitter. Dette forhold var en mindre teknisk defekt, der liggerindenfor de begrænsninger som er angivet i luftfartøjets tekniskemanualsystem. Dette udløste en kategori 1 afvigelse.Når der konstateres afvigelser efter kategori 2 er det normal procedure, at derindhentes oplysninger om korrigerende foranstaltninger i forhold til derapporterede afvigelser.Den 13. august 2009 modtog SLV Inversija´s redegørelse for afvigelse nr 1,hvorefter den pågældende dokumentation var blevet opdateret, og afvigelsenblev herefter lukket.For så vidt angår afvigelse nr. 2, modtog SLV den 24. august 2009 en ny udgaveaf ”Special autorisation” til den pågældende konfiguration udstedt den 20.august 2009 af de Lettiske luftfartsmyndigheder. På dette grundlag blevafvigelsen lukket.”
Med venlig hilsenLars Barfoed