Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
28. september 2009898021004-u18-001238
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 1. september 2009 stillet mig følgende spørgsmål1416 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen(EL).Spørgsmål nr. 1416:
”Ministeren angiver i svar på TRU alm. del - spm. 1190, atvedligeholdelsesomkostningerne til en evt. station i Greve-Hundige-området,skønnes at andrage 1-2 pct. af anlægssummen; hertil kommer omkostningerneved togenes betjening af stationen, men der oplyses intet om stationens(omtrentlige) indtægter, og dette bedes derfor oplyst.”Svar:
Der er ikke foretaget egentlige trafikmodelberegninger for en station i Greve-Hundige området, men jf. svaret på spørgsmål 1189 vurderes passagergrundla-get – og dermed også indtægtsgrundlaget - for en station i Greve-Hundige om-rådet at være begrænset.Som oplyst i svar på spørgsmål 1191 forventes der mellem stationerne i KøgeBugt området og stationerne på Sjælland, Lolland-Falster, Fyn og Jylland ca.600 daglige rejser, som følge af Nybygningsløsningen. Kun et begrænset antalaf disse rejser vil kunne drage nytte af en ny station i Greve-Hundige området,hvor omstigning til S-banen ikke vil være mulig.Standsning på den nye station vil medføre øget rejsetid for de passagerer dersidder i togene. Da det indebærer en længere rejsetid for langt den overvejendedel at de rejsende, vurderes der samlet set et tab af passagerer og billetindtæg-ter.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed